Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
16. juni 2019 - 19:20 Der er 2 løsninger

Åbning af CSV fil i regneark - med "Unicode (UTF-8)" i Libre Office

På nettet havde jeg læst om at ved åbning af en CSV fil i regneark - skulle man bruge "Unicode (UTF-8)"

Men det duer overhovedet ikke.

Derimod virker det fortrinligt med "Vesteuropa (Windows-1252/WinLatin 1)" og havde jeg da bare været klar over det inden jeg begyndte at redigere i CSV filerne.!

Åbne en CSV fil med Ansi-og "gem som Utf-8" så er (æ ø å og Æ Ø Å) da er det netop ikke på plads overhovedet.

Ved export -gem som:"CSV semikolon separeret UTF-8" Det er jeg erndnu ikke stødt på i mit program som en valgmulighed

Ved åbning af en CSV fil med "Unicode (UTF-8)" da vises alle -æ ø å og Æ Ø Å - i stedet for med et sort symbol som man nu skal have skiftet ud til det rette bogstav og det kan man faktisk gøre med Notepad's søgefunktion "Søg" og "find næste" alle steder hvor der er tale om ren tekst.

Men under feltet "Noter" langt ude i regnearket - da er der sorte symboler der ikke kan redigeres med hverken Notepad eller editoren.

Men ved at gemme resultatet og importere CSV filen inde fra Google eller Outlook - når den så er åbnet der -da kan man ud for de enkelte kontakter redigere indholdetog under feltet "Noter" og man kan nu manuelt udskifte de sorte tegn med det korrekte æ ø å og Æ Ø Å -der vises som (☻ eller ◙)

Et eksempel herpå er S(◙)ndergård rettes nu til S(ø)ndergård og (◙)ge rettes nu til Åge og (◙)sterbo rettes til Østerbo.

Der kan jo være mange tegn at rette men med 150 kontakter i en CSV fil da er det begrænset hvor mange rettelser der skal til med æøå og ÆØÅ -så det er overkommeligt.

Herefter eksporterer man nu kontakterne til en mappe på en disk og importerer filen fra f.eks. Outlook eller andet og vupti nu er æ ø å  og Æ Ø Å korrekt vist.

Havde jeg været klar over fra starten at kodningen med
"Vesteuropa (Windows-1252/WinLatin 1)" var den rigtige så havde jeg været sparet for en masse bøvl.

Hvor jeg fik det råd fra på nettet husker jeg ikke mere.!
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. juni 2019 - 11:00 #1
Hvad er spørgsmålet?
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
17. juni 2019 - 11:21 #2
Jamen jeg hart jo løst problemet så der er sådan set ingen spørgsmål