Avatar billede Thomas Praktikant
24. juni 2019 - 20:25 Der er 3 kommentarer

opsætning af museavls database

Jeg er i gang med at oprette en database til registrering af min museavl på mit arbejde.

Pt. har jeg samlet mine data i MS Excel og det fungerer reelt fint til registrering af informationer for afkommet, hvor information som øremærke ID, fødselstidspunkt, nuværende alder, burnummer, mv. nemt kan føres ind og nemt slås op.

Informationerne om afkommet er meget statiske, da afkommet nærmest aldrig bliver flyttet mellem bure.

For at kunne tracke selve avlen har jeg dog brug for en helt anden måde at registrere/visualisere data på. Museavl er enormt bekostelig, så det er derfor vigtigt at kunne identificere mus, som ikke længere producerer optimalt.

Musene avles i harem, hvor op til 4 hunner følger en avlshan indtil de bliver gravide. Hunnerne bliver derefter flyttet til separate bure, hvor de føder i fred og ro. De nyfødte mus bliver separeret fra deres mødre efter 3 uger, hvorefter avlshunnerne returneres til en ledig avlshan og cyklussen kan fortsætte...

Jeg er interesseret i at kunne tracke de enkelte hunner og hanners produktivitet..og i at kunne flagge/frasortere "dårlige" mus vha kriterier såsom
Hunnerne får gentagne små kuld
Hunnerne bliver ikke gravide efter 2 uger sammen med 2 forskellige avlshanner
Hanner gør ikke hunnerne gravide efter 2 uger
Når hanner / hunner når en vis alder

Jeg har prøvet at opbygge en access database, men kunne heller ikke her gennemskue, hvordan jeg effektivt kunne tracke, hvordan mus flyttes frem og tilbage mellem bure.

Jeg er meget interesseret i at høre jeres forslag til en løsning på ovenstående!

Mvh

Thomas
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2019 - 22:02 #1
din mus skal have en fremmednøgle, som henviser til det bur den er i.
buret har egenskaber, som bestemmer hvilke mus der er i det.
på den måde kan du sortere musene.

så kan du lave en liste med bure, som musen har været i.
så kan du se hvilke bure den har været i, og hvorfor.

gir det mening ?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juni 2019 - 12:47 #2
Mht vedligehold og udstyr, er det så ikke nu, du overvejer en hjemmeside (evt lokalt på netværk) så data frit kan tilgås fra fx tablet og tlf.
Det er der langt flere, der kan hjælpe med kodning til, så det er lettere af få kode til. Gad vide, om der ikke allerede findes en udvidelse til wordpress, som kan noget der hen af?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juni 2019 - 14:04 #3
så lige https://breedingbusiness.com/breedr/ til wordpress