Avatar billede KurtG Forsker
26. juni 2019 - 13:23 Der er 6 kommentarer

Fatal error: Uncaught Exception: FPDF error: Could not include font definition file in ....

Jeg forsøger at lave en pdf-side ved hjælp af eksemplet på https://www.phpartikler.dk/artikler/pdf.php:
<?php
include("fpdf.php"); //Inkluder pdf værktøjet

$pdf = new FPDF(); //Konstruktør, opret et nyt PDF dokument
$pdf->AddPage(); //Tilføj en side til dokumentet
$pdf->SetFont("Arial", "B", 18); //Bestem fonten: Arial, fed (bold) og en størrelse på 18
$pdf->Write(0, "Hej verden!"); //Indsæt en streng (med højde på 0).
$pdf->Output(); //Generer pdf dokumentet
?>
'fpdf.php' og folderen 'font' (med fontene) ligger i samme folder som kodefilen.
Den kommer med følgende fejlerklæring:
Fatal error: Uncaught Exception: FPDF error: Could not include font definition file in ....
Jeg har prøvet mange ting, men kan ikke få det til at virke.
Er der noget, som jeg har overset?
Avatar billede Slater Ekspert
26. juni 2019 - 13:37 #1
Du skal lave en FPDF font definition fil ud fra din lokalt installerede ttf-fil her:
http://www.fpdf.org/makefont/

Og så lægge det du får ud af det værktøj i en /font undermappe til mappen hvor din fpdf.php ligger.
Avatar billede KurtG Forsker
26. juni 2019 - 18:00 #2
Er det ikke det samme som at kopiere de medfølgende fonte i '/font' ind i samme folder som programmet ligger?

Jeg har det til at ligge således:
PDF_Test.php
fpdf.php
font/courier.php
font/helvetica.php
font/times.php
osv.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
27. juni 2019 - 07:38 #3
Har du kigget på at anvende mPDF i stedet? Det bygger på fpdf biblioteket og har flere muligheder. Den nemmeste metode jeg selv har brugt er at convert HTML/CSS kode til PDF. Det fungere super godt.
Avatar billede KurtG Forsker
27. juni 2019 - 08:01 #4
Nej, men det vil jeg prøve.
Avatar billede KurtG Forsker
28. juni 2019 - 23:26 #5
Jeg kender ikke komposer, og det ser snørklet ud med den installation af et program for at installere et andet!
Medmindre der fås en lettere dansk vejledning tror jeg ikke, at jeg orker.
Avatar billede showsource Seniormester
21. juli 2019 - 20:22 #6
KurtG, aldrig gi' op !!!
Købte en brugt 486'er i sin tid.
Og en "spilbox" med 10 cd'er
Det ene kunne ikke køre fordi der manglede highmemory ?????
Det var en IBM dos jeg havde, og dem jeg kendte vidste kun noget om ms-dos...
1 måned efter lånte jeg en bog på biblo om IBM dos og fandt løsningen.
(Tryk på nogle taster og så virker det)
Der blev jeg sgu "nørde" solgt :O)
Er desværre "faldt til patten" i dag, men fysisk, (min krop), kan jeg mærke jeg må se at komme tilbage ind i nørde-verden igen !