Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juni 2019 - 19:56 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Karaktergennemsnit over 12 - hvordan det? :-O

I denne tid hvor studenterne springer ud, hører man ofte om karaktergennemsnittet.
I min verden virker det underligt at en person der får f.eks. seks 12-taller kan få et karaktergennemsnit på f.eks 12.3. (12x6=72) (72:6 = 12)
Dengang jeg gik i skole lærte jeg at gennemsnittet er tallene lagt sammen og divideret med antallet af tal.
Et eksempel 7+3+9+1+8+2+7+5+9=51. Gennemsnittet giver her 51,66666

Jeg er ingen Einstein, men det mener jeg heller ikke man behøver at være i dette tilfælde:-)

Mvh.
ErikHg
Avatar billede INK Ekspert
28. juni 2019 - 20:00 #1
Avatar billede wjens Guru
28. juni 2019 - 20:04 #2
Der er flere muligheder for at forøge gennemsnittet til et kunstigt beregnet "gennemsnit" (der matematisk set burde kaldes noget andet). Det nye tal bruges i forhold til adgangskravene til forskellige uddannelser.

F.eks. giver et ekstra fag på A-niveau giver mulighed for at gange gennemsnittet med 1,03. Med to ekstra højniveaufag kan snittet ganges med 1,06. Der er flere andre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juni 2019 - 20:37 #3
Nå på den måde. Der er altså visse finurligheder med i spillet. Jeg var også næsten sikker på, at der var et eller andet, der gør det umulige muligt.

Takker for de hurtige svar :-)