Avatar billede mort1 Ekspert
01. juli 2019 - 14:46 Der er 4 kommentarer og
6 løsninger

Bredbånd - og hvad så ?

Jeg er så heldig, at TDC i løbet af eftersommeren nedgraver fiber bredbånd (gratis) i mit område, og jeg behøver blot at sige ja tak, så bliver det lagt ind i mit hus, hvor det så slutter med et stik - Alligevel uden krav om at jeg skal tilslutte mig på nuværende tidspunkt
Jeg har pt. bredbånd via kobber (internet og telefon) TV klares fint med antennen på loftet, så det vil jeg under alle omstændigheder fortsætte med.
På sin vis er jeg meget godt tilfreds med mit nuværende bredbånd, så mit spørgsmål er, hvilke fordele eller ulemper følger med fiber bredbånd, og hvad er erfaringen med prisniveauet i forhold til kobber bredbånd?
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2019 - 14:58 #1
Prøv at læse linket herunder om forskellene:

https://www.netkablet.dk/bredband-vs-fibernet-hvad-er-forskellen/

Der følger kun fordele med fiberforbindelse, ingen ulemper. Hvis det er korrekt, at det ikke vil koste dig noget at få fiberforbindelse etableret, så kan der ingen tvivl være: Sig ja tak!.
Avatar billede INK Ekspert
01. juli 2019 - 15:10 #2
Enig med milter #1

Du skriver ikke hvad det pt koster, men har du en 15/1 forbindelse over kobber koster den nok 249,-/mdr.
En fiberforbindelse 25/5 koster 259,-/mdr.

Dertil kommer din telefonforbindelse. Fri tale koster formentlig 199,-/mdr. Der findes dog andre muligheder til 164,-/mdr.

Hvis du overgår til IP-telefoni (virker kun når routeren er tændt og ikke ved strømafbrydelse!!), kan fås for 99,- /mdr.

Der ydes rabatter på ovenstående til grundejerforeninger og andre.

Så frem med seneste regning og check dine nuværende priser 😀
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2019 - 15:17 #3
alt andet lige, så øger det gensalgsværdien af boligen, og med den lille tv-pakke den vej, så får du nrk1, svensk og tysk tv med (så kan du fx se F1-løb fra RTL).
Og tv er i full-hd, hvis dit tv kan - det ved jeg ikke, om du kan via antenne...
Avatar billede mort1 Ekspert
01. juli 2019 - 16:46 #4
Har sagt "ja tak", nu handler det så om, at finde en fornuftig (og billig) udbyder, og der er ret mange at vælge imellem.
Som nævnt helst både god og billig - Internet og bredbåndstelefoni - Tv skal være meget meget billigt (på grænsen til gratis) hvis jeg skal benytte mig af den service, men selvfølgelig kan det være en del af en samlet pakke, som man, på grund af prisen, "ikke kan sige nej til"

https://ibb.co/XWLzvW3
https://ibb.co/Lz1s6fk
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2019 - 17:16 #5
som sådanne, så skal du jo primært have en internetudbyder.
DR og TV2 kan du hente via deres hjemmesider (TV2 koster penge) - bemærk også, at din tv-licens kommer ind via skatten fremover, så den post udgår.
Det kræver så et smart-tv, eller fx en apple-tv boks (nyere tv med hdmi-indgang kræves, og der er en boks pr tv), så du let kan navigere kanaler og køre youtube og netflix/hbo ind via deres apps.
Det giver så også fordelen, at du via DR-app/web kan se hele deres katalog når du vil, og ikke kun, når det sendes som flow-tv.
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2019 - 17:45 #6
I stedet for forslaget i #5 kan du også vælge den "gammeldags" udgave, hvor signalet  fra fiberkablet splittes i to inde i huset, et til internet (som også vil indeholde bredbåndstelefoni) og et til TV. Ud fra dine indlæg har jeg på fornemmelsen, at tjenester som Netflix, HBO og lignende ikke har den store interesse. Måske tager jeg fejl?

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at kablet kommer ind i huset på det rigtige sted i forhold til dine nuværende installationer, dvs. så du ikke skal til at trække kilometervis af kabler til router,  PC, TV og telefon.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2019 - 18:13 #7
Jeg ville bare undgå at der skulle betales for en tv-pakke, som man kunne hente gratis på nettet. Derfor.
Fordele mht netflix/hbo og tv via bredbånd er så noget, som børn/børnebørn sætter pris på (så kan man fx se børnetime når man er klar, og ikke når dr gider)
Avatar billede mort1 Ekspert
03. juli 2019 - 05:37 #8
Tusind tak til jer alle tre - der er jo noget jeg kan bruge / tage med i mine overvejelser i alle jeres svar. Til milter kan jeg sige "Du har helt ret" jeg er ikke interesseret Netflix, HBO o.l.
Som tidligere nævnt, så har jeg nu sagt ja tak til at få indlagt fiber, som angiveligt skulle dukke op i løbet af eftersommeren, så jeg går i gang med at finde ud af, hvem jeg vil have, eller ikke have, som udbyder af Internet.
Prisen har selvfølgelig betydning, men stabilitet spiller i høj grad også ind, når jeg vælger..
Avatar billede puren Ekspert
03. juli 2019 - 12:54 #9
kommer an på hvor mange TV du har? har du mere end 4 og vil have box til dem alle så er det ikke ikke muligt via TDC fiber
Avatar billede mort1 Ekspert
03. juli 2019 - 15:17 #10
Tak puren - Min mening er faktisk, at jeg vil fortsætte med antennen på loftet, det dækker mit behov, så kun hvis det er meget billigt vil jeg have signal til mit enlige tv via bredbånd.