Avatar billede per2edb Guru
13. juli 2019 - 12:28 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

program1.accdb og Program2.accde forbundet sammen

Jeg har et access program ved navn f.eks  program1.accdb
Jeg skal have dette program tilknyttet f.eks  Program2.accde
Kan i hjælpe med hvordan man gør det
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
13. juli 2019 - 13:32 #1
Hvordan tilknyttet? Man kan ikke bare tilknytte generelt. Er det moduler tabeller eller andet?
Avatar billede per2edb Guru
13. juli 2019 - 14:03 #2
Moduler
Avatar billede per2edb Guru
13. juli 2019 - 16:49 #4
Hmmm. Jeg kan ikke se hvor det står hvordan man tilknytter moduler lagt i f.eks Program2.accde
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
13. juli 2019 - 17:57 #5
Okay, hvis det ikke er oplagt, så må andre byde ind.
Avatar billede bvirk Guru
14. juli 2019 - 07:46 #6
Står i det af #3 linkede
...
"3. Go to Tools->References. Browse and select your helper database."
...

Som det fremgår lidt mere tydelig i #4, per2edb, ønsker du at moduler fra Program2.accde skal være tilgængeligt i program1.accdb

Jeg synes ikke "forbundet" er det rette ord - men at program1.accdb bliver afhængigt af reference til Program2.accde - eller at Program2.accde er et library for Program1.

Det er rigtig god måde at strukturer kode på, da det imødegår rod med duplikeret kodestumper. Jeg synes dog ikke at Program2 må 'agere database' - jeg synes at den kun må bestå af moduler.

Man kan opleve nogle tilgængeligheds og 'new' forhindringer, der er blot nogle få detaljer man skal have styr på - måske versionsafhængigt.

Der er dog den ulemper at program1 ikke længere selvstændigt fungerer uden program2, ved distribution skal program2 følge med og program1 skal kunne finde program2 på samme sted - i praksis skal man nok ind i referencer igen når databasen kopieres, uden installationsprogram, til en anden computer.

Man kan også sige det på den måde, at hvor de andre referencer, vba, dao osv; der i det hele taget muliggør kodning, automatisk er sat op når der kopieres imdenfor samme version af access, så kan det ikke gælde refererede moduler.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
14. juli 2019 - 11:51 #7
Dejligt, BeVirk, med dén forklaring. Kunne du forklare sidste sætning igen (Man kan også...). Pft.
Avatar billede bvirk Guru
14. juli 2019 - 14:09 #8
Ja, jeg kan ses at det kræver forklaring for det er ikke rigtigt hvad jeg kom til at skrive.
Alle referencer, har jeg iagttaget, er filnavne med path. Den enkelte access database har en liste af referencer. Når databasen kopieres til anden computer med tilsvarende access version ligger de referencer  der følger med access installationen det tilsvarende samme sted.
Man skal selv sørger, ved kopiering, at refererede selvudviklede moduler også kommer til at have samme path på computer hvortil der kopieres - eller gå ind i referencer og browse->select.
Selvudviklede moduler synes jeg ikke man skal blande sammen med Microsoft mapper. På en udviklingcomputer har de en fællesrolle for alle databaser der laves, ,mens de på en computer hvor databasen kun bruges, tilhører den enkelte database - derfor kan mappestruktur præferencer være forskellige.
Avatar billede per2edb Guru
20. august 2019 - 21:41 #9
bvirk skriver netop det jeg ønsker:

Som det fremgår lidt mere tydelig i #4, per2edb, ønsker du at moduler fra Program2.accde skal være tilgængeligt i program1.accdb

Jeg er klar over de 2 programmer skal ligge samme sted.
Det gør de nu også.
Mit spørgsmål er så hvorfor får jeg fejlen:
Name conflicts with existing module, project, or object library