Avatar billede jenslund Juniormester
25. juli 2019 - 12:57 Der er 5 kommentarer

Dele enkelt tekstcelle op i flere kolonners tekst og datoer

Jeg er ikke haj til det her, men nu prøver jeg.
Jeg har en tekst i en excel-celle - den kunne se ud som herunder, men varierer for hver række:

"Et forhold: 26-08-2019 - 08-09-2019, Et andet forhold: 02-05-2019, Et tredje forhold, af flere: 15-07-2019 - 26-07-2019, Fjerde forhold: 26-04-2019 - 31-12-2019" (eksporteret fra en database, jeg ikke har adgang til at rode i)

Jeg vil gerne på et andet ark have teksten fordelt i 12 kolonner, med følgende kolonner-overskifter (og indhold i parentes).

01. Type 1 (Et forhold (formateret som tekst))
02. Startdato Type 1 (26-08-2019 (formateret som dato)
03. Slutdato Type 1 (08-09-2019 (formateret som dato)
04. Type 2 (Et andet forhold (formateret som tekst))
05. Startdato Type 2 (02-05-2019 (formateret som dato)
06. Slutdato Type 2 (TOM (formateret som dato)
07. Type 3 (Et tredje forhold, af flere (formateret som tekst))
08. Startdato Type 3 (15-07-2019 (formateret som dato)
09. Slutdato Type 3 (26-07-2019 (formateret som dato)
10. Type 4 (Fjerde forhold (formateret som tekst))
11. Startdato Type 4 (26-04-2019 (formateret som dato)
12. Slutdato Type 4 (31-12-2019 (formateret som dato)

Hvilke formler skal jeg bruge.

Jeg ser to udfordringer, der kan drille yderlige:
De separerer de enkelte forhold med komma, men bruger også komma internt i det ene forhold (understreget).
En tekstcelle kan være tom, men have op til fire forhold.

Navnene på de enkelte forhold har jeg måtte camouflere, men de starter aldrig med et tal (hvis det er en hjælp til lade en formel navigere i den oprindelig tekststreng).

VH Jens
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. juli 2019 - 14:00 #1
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. juli 2019 - 07:52 #2
Glem #1.
Den dur ikke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. juli 2019 - 08:53 #3
@jenslund

Hvad mener du med:
En tekstcelle kan være tom, men have op til fire forhold.

Står hele tekststrengen ikke i en enkelt celle?

Det du nævner:
06. Slutdato Type 2 (TOM (formateret som dato)

kan det også forekomme for alle andre Slutdatoer, altså at de er tomme?
Avatar billede jenslund Juniormester
26. juli 2019 - 11:01 #4
Hej
Det er én tekststreng - men der kan være op til fire (eller flere) forhold indeholdt i en tekststreng. Der er et endeligt antal af mulige forhold, som kan optræde i én tekststreng, dog kan samme forhold godt optræde to gange i en tekststreng (for nu at gøre det kringlet :-))

Nogle af forholdene er af en type, så de kan optræde med eller uden slutdato. Og netop der hvor der ikke er slutdato, kunne jeg tænke mig, at det kunne drille lidt.

Jeg fandt dog en manuel løsning, der stort set bragte mig i mål - dette ved kreativ brug af Søg/Erstat og funktionen Tekst til kolonner under fanen Data. Overvejer i forlængelse af dette, om jeg skulle kaste mig ud i at optage en makro - ikke at jeg har meget erfaring med dette, men ville give det et go :-)
VH Jens
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. juli 2019 - 11:40 #5
God fornøjelse.