Avatar billede huddie Professor
31. juli 2019 - 19:36 Der er 17 kommentarer og
9 løsninger

Virus scan på Win 10

Hej Eksperter!

For et par dage siden kunne jeg gå ind via "Start" --> "PC Indstillinger" --> "Windows Sikkerhed".
Hvor jeg kunne vælge om jeg ville have en fuld virus scanning eller en kort scanning alt efter behov.
Nu er det som om jeg ikke kan finde den funktion.
Når jeg går ind på stien som nævnt herover, så kan jeg ikke umiddelbart finde den funktion længere.
Har jeg fået deaktiveret den funktion eller er der en sti jeg mangler for at ende det rigtige sted?
Jeg har ellers ledt i området men har åbenbart ikke ramt den rigtige vej. Da jeg har kørt den korte scanning for et par uger siden, så jeg har været der.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Huddie
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2019 - 19:45 #1
Gå i søg ved siden af start og skriv virus. Gå i virus og trusselsbeskyttelse. Gå i scanningsindstillinger. Her burde du kunne vælge fuld scanning.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2019 - 19:54 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2019 - 20:09 #3
Har du installeret et andet antivirus program end Windows Defender som normalt er en del af Windows 10?
Avatar billede huddie Professor
31. juli 2019 - 20:41 #4
Umiddelbart synes jeg ikke at jeg har aktiveret andre anti-virus programmer. Kort før jeg bruge Windows program, fjernede jeg et falskt anti-virus program.

Når jeg følger de link som jeg følger ved at skrive "virus" i "Start", så kan jeg nu se at der under Windows Defender Antivirus står at jeg bruger andre producenter af antivirus programmer.

Så jeg må have aktiveret noget der nu spærrer for Windows antivirus program.
Det er vel ikke CClear som spærrer?
Fra tid til anden dukker der også et advarsels vindue op, men da det ikke er dukket op i skrivende stund, så kan jeg ikke fortælle hvad det hedder. Om det er et anti-virus program eller en virus der giver sig ud for et anti-virus program ved jeg ikke.
Navnet derpå må jeg vende tilbage med når det dukker op igen, da programmet i sig selv ikke er at finde mellem mine programmer i mit kontrolpanel, hvis jeg skulle fjerne det den vej.
Avatar billede huddie Professor
31. juli 2019 - 20:45 #5
Kort opfølgning:

Jeg var en lille smule for hurtig i min forrige besked, for der lå et i min program liste.
Det hedder "Avast Free Antivirus" af AVAST Software.

Hvor og hvornår jeg har hentet det ved jeg ikke. Kender I noget til det? Er det et reelt program eller skal jeg fjerne det så hurtigt som muligt?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. juli 2019 - 20:54 #6
Bl. andet hvis du ikke er opmærksom hvis du henter CCleaner.
Avatar billede huddie Professor
31. juli 2019 - 20:59 #7
Så er det fordi jeg ikke lige var opmærksom på et flueben da hentede CCleaner?
Hvis jeg sletter det fra min program liste vil jeg så automatisk få mit Windows antivirus til at virke igen?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. juli 2019 - 21:08 #8
Du kan fjerne det i CCleaner Fanen Tools øverst hvor der står Uninstall
Du skal nok genstarte og  gå i Defenderog hvis der ikke er flueben så tryk og aktiver
Avatar billede huddie Professor
31. juli 2019 - 21:48 #9
Jeg prøver at afinstallere "Avast Free Antivirus", men den melder fejl når jeg prøver på dette.
Jeg prøvede også at genstarte i håb om at det bare visuelt var synligt og nogen få minutter var der også det med fuld eller delvis scanning med Windows egen antivirus, men det virkede ikke og kort efter var det tilbage hvor det ikke virkede og det andet antivirus program er der stadig desværre.

Jeg prøvede at slette det via CCleaner og Kontrolpanel, men med samme negative resultat
Så kan man på nogen måde gennemtvinge en sletning/afinstallation?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. juli 2019 - 22:18 #10
Avatar billede bpb Seniormester
01. august 2019 - 00:22 #11
En god metode til at afinstallere Avast er at bruge deres egen uninstaller,
https://www.avast.com/uninstall-utility

Jeg har selv brugt den flere gange, uden problemer.  Brugte Avast i en årrække, men det er efterhånden længe siden.

Ja, Windows Defender skulle blive aktiv igen af sig selv, når Windows 10 konstaterer, at der ikke er installeret andre antivirus-programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2019 - 10:47 #12
Enig i #11
Avatar billede 450025 Ekspert
01. august 2019 - 12:32 #13
Husk å avslutte,  viktig jeg har 59 uavslutta spørsmål derfor er jeg borte.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2019 - 16:18 #14
#13 Hvem siger du er borte Arne?
Avatar billede huddie Professor
01. august 2019 - 20:58 #15
da jeg forsøgte at fjerne det via det oplyste link, så det ud til at fjerne det som et skulle og det så ud til at Windows eget anti-virus program var tilbage.
Desværre reagerede det ikke når jeg trykkede derpå og det lader til at der stadig er en anden anti-virus aktør på min PC, for det oplyser Windows igen der hvor jeg egentlig skulle ind og bruge Windows Defenders.

Så hvad er nu dukket op eller sidder i vejen?
Kan det være CCleaner som også spærrer?
Hvordan kan jeg eventuelt spore hvis der skulle være flere anti-virus programmer som ligger og driller?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2019 - 21:13 #16
#15 Hvilken af fremgangsmetoderne har du brugt? Revo eller Avast Remover?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2019 - 21:15 #17
Gå i Kontrolpanelet vælg Programmer og funktioner
Hvis der er Antivirus programmer her så højreklik på det og vælg fjern
https://ibb.co/3zZFgVQ
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2019 - 21:26 #18
Kunne måske frygte der ligger en delvist fjernet Avast på den, og derfor det bøvler. Ikon til at fjerne programmet  er muligvis væk under tilføj fjern programmer.
Hvis dette er tilfældet mener jeg løsningen er at installere Avast igen, og herefter bruge deres eget program til at fjerne det og bruge den vejledning der står på siden slavisk.
Alle oplysninger om Avast skal fjernes, og det må man forvente sker bedst med deres egen "remover" :-)
Avatar billede bpb Seniormester
01. august 2019 - 22:05 #19
Rigtigt #18  -  jeg har engang fjernet resterne af en delvist fjernet Avast ved at geninstallere Avast oven i den, og derefter afinstallere Avast med deres eget program.  Og det virkede.
Avatar billede bpb Seniormester
02. august 2019 - 07:35 #20
#15  "Kan det være CCleaner ... "

Godt spørgsmål.  Hvis CCleaner Active Monitoring er slået til, kunne man forestille sig, at Windows 10 forveksler CCleaner med et antivirus program.

Det kunne være et forsøg værd at undersøge, om CCleaner Active Monitoring er slået til, og, hvis det er tilfældet, slå den fra og genstarte computeren.  (Pas på at Active Monitoring ikke bliver slået til igen automatisk ved genstart.)

Her er en tilfældigt udvalgt link med nogle instruktioner:

https://www.thewindowsclub.com/disable-active-monitoring-in-ccleaner-free

Jeg vil være afskåret fra at være aktiv på Eksperten de næste par uger.
Avatar billede huddie Professor
03. august 2019 - 18:12 #21
Umiddelbart står mine CCleaner som anvist via det link du sendte mig.
Geninstallerede CCleaner efter jeg fjernede den, men Avast Antivirus programmet er ikke dukket op endnu.
Dog står der stadig anden aktør som anti-virus program. Så enten dukker programmet op af sig selv efter jeg downloadede CCleaner, for der var ingen markering om at det program skulle følge med.

Findes der i Windows regi et lignende program som CCleaner? Da jeg p.t. ikke kan se det, så kan jeg af gode grunde ikke se om der ligger et lign. program derinde.

Lige en delvis afstikker. I ny og næ lukker min PC uventet ned og på en lyseblå skærm under noget der hedder www.windows.com/stopcode har jeg bl.a. fået disse fejlmeldinger:

What failed: FLTMGR.SYS
Stop code: SYSTEM SERVICE EXCEPTION
Stop code: IRQL NOT LESS OR EQUAL
PAGE FAULT IN NONPAGED AREA

Der har nok været et par andre, men det er fordi jeg først troede det var den samme besked og kun i den sidste linje disse info står.
Kan man ud fra indtil videre ud fra ovenstående info se hvad den primære årsag til hvorfor den pludselig kan gå ned?
Ligger det i svigt via strømfordeleren eller er det en "bug" i min PC et sted?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2019 - 18:24 #22
#21
Jeg tror ikke der er nogle renseprogrammer der kan lokalisere og fjerne et delvist afinstalleret program. Det har jeg ikke oplevet før.
Måden man så kan gøre det på er at søge manuelt, både i filsystem men også i registeret. Og det er en bøvlet omgang.

Som skrevet i #18 hvis Avast ligger i en ikke helt fjernet udgave, ja så falder Defender ikke tilbage til der hvor du vil have den.
CCleaner og andre uninstallere kigger først efter programmets egen genvej til programmet, og ud fra dette finder den resten når den skal fjerne programmet.

Med hensyn til dine fejl ja så kunne det måske være en ide med en frisk Windows.
Avatar billede f-arn Guru
03. august 2019 - 19:41 #23
Højreklik start, kør og kopier dette ind: wbemtest
Tryk enter
Klik Connect
Øverst kopierer du dette ind root\SecurityCenter
Klik Connect
Klik på Query
Kopier SELECT * FROM AntiVirusProduct ind og klik på Apply.

Hvis der ikke vises noget, så prøv det samme med root\SecurityCenter2

Dobbeltklik på de viste linier for at få mere at vide om det installerede antivirus ;)
Avatar billede huddie Professor
04. august 2019 - 22:19 #24
Med hensyn til #23, så kom der ikke noget da jeg skrev "SELECT*FROM AntiVirusProduct", men da jeg skrev "root\SecurityCenter2" kom der et vindue op der skrev

"Fejl

Nummer: 0x80041017
Facilitet: WMI
Beskrivelse: Invalid query"

Så der må være noget jeg har gjort forkert eller mangler at have gjort.
Avatar billede f-arn Guru
05. august 2019 - 15:14 #25
Du skal starte forfra, så du gør sådan her ->

Højreklik start, kør og kopier dette ind: wbemtest
Tryk enter
Klik Connect
Øverst kopierer du dette ind root\SecurityCenter2
Klik Connect
Klik på Query
Kopier SELECT * FROM AntiVirusProduct ind og klik på Apply.
Avatar billede huddie Professor
07. august 2019 - 20:20 #26
Når jeg forsøger at slette den fil-linje som dukker op, kommer denne besked:

Fejl

Nummer: 0x80041003
Facilitet: WMI
Beskrivelse: Access denied

Hvad så nu?