01. august 2019 - 13:23 Der er 15 kommentarer

Mit windows æder alt mit ram(8gb)

når jeg tænder min pc er det fint, men efter lidt tid så begynder alle mulige forskellige tjenesteværter at æde alt mit ram. kan ikke lukke dem da der står at det vil medføre at min pc vil chrashe.

ved ikke hvad det kunne være og kunne rigtig godt bruge hjælp :)
Avatar billede Slater Ekspert
01. august 2019 - 13:30 #1
Vi har nok brug for lidt mere information end det.

Hvilke tjenesteværter? Hvor ser du dem? Hvor meget RAM bruger de? Hvor står der at Windows vil crashe?
01. august 2019 - 15:21 #2
det er 60 forskellige tjenesteværter hvert med forskellige navne,
de står inde på min jobliste allesammen, hvor de hver bruger 100-40 mb af mit ram
når jeg prøver at lukke dem ned, står der at hvis jeg gør det får det min pc til at chrashe
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. august 2019 - 15:55 #3
Er det noget der lige pludselig er opstået?
Du skriver ikke hvilken version af Windows der er tale om, men jeg gætter på Windows 10. Jeg har derfor sat et link ind herunder der dækker netop Windows 10.

https://www.youtube.com/watch?v=AiL4E56t8YI
Avatar billede claes57 Ekspert
01. august 2019 - 16:24 #4
windows og tjenester vil æde ram hvis der ikke sker andet - når man så starter et krævende program, så får tjenester mindre plads (det er swap-filen, der kommer på arbejde)
I 'søg' i processlinjen, skriv Kontrolpanel - og start den app. Vælg System, og der Avancerede systemindstillinger - der tager du fanebladet Avanceret, og i første blok med Ydeevne klikker du på Indstillinger.
Nu vælger du der fanebladet Avanceret, og ser i boksen Virtuel hukommelse - klik på Skift - der skal være flueben i toppen med Administrer automatisk sidefil... Klik OK og du løber IKKE tør for hukommelse.
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2019 - 20:04 #5
Skal det forstås på den måde, at Windows bruger det meste af dine 8 GB RAM, selv før du begynder at åbne programmer. De 60 tjenester, du taler om, er det dem, du finder i Jobliste > Tjenester, eller via Jobliste > Processer, eller ...?

Bruger du Windows 10, eller...?  Og hvor gammel er computeren?
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2019 - 20:53 #6
# hent process explorer. det er en avanceret taskmanager.
  her skal du så finde ud af hvad du har kørende, og hvad det sluger af ram og cpu
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer

# scan din computer med www.malwarebytes.org for skadelige programmer og browser hijackere.

# afinstaller alle programmer du ikke bruger, kontrolpanel tilføj/fjern programmer

# sæt din swapfil til min 32768 mb, og max 32768 mb
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2019 - 20:55 #7
# rens computeren med
https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

hos at rense registreringsdatabasen
02. august 2019 - 12:41 #8
jeg bruger windows 10
ja det er pludselig opstået, aldrig sket før
min computer er 3 år gammel

havde allerede flueben med administrere automatisk sidefil, så det hjalp ikke
02. august 2019 - 12:42 #9
jeg finder de der 60 tjenester ved jobliste>processor
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. august 2019 - 13:11 #10
En effektiv løsning på dit problem kunne være at gen-installere Windows 10.
Men HUSK inden skal alle filer (dokumenter, billeder, musik osv. du vil gemme kopieres til en ekstern harddisk eller SSD, der er stor nok til at kunne rumme alle filerne. Efter installationen kan filerne på den eksterne harddisk, kopieres tilbage til harddisken med Windows 10. Her du allerede en ekstra harddisk i computeren, behøver du ikke at kopiere noget. Under alle omstændigheder skal alle drivere og programmer geninstalleres, efter installationen.
Dette skulle gerne kunne løse problemet effektivt.
02. august 2019 - 13:13 #11
efter at jeg har installeret procces explore kan jeg se at uden for alle de tjenesteværter, står der svchost.exe, så også andre have det problem
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. august 2019 - 13:42 #12
Jeg har fundet noget på nettet der måske kan hjælpe dig til en løsning:

https://malwaretips.com/blogs/svchost-exe-virus-removal/

Efter hvad jeg kan se ud fra linket jeg har indsat, er der tale om virus på din computer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. august 2019 - 14:22 #13
02. august 2019 - 14:31 #14
tak, alt virker til at være som før, har haft computeren godt tændt i noget tid og der ser ikke ud til at ske noget mere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. august 2019 - 14:49 #15
Velbekomme :-) Håber at "dyret" er kurreret.