Avatar billede CarstenT123 Novice
06. august 2019 - 13:28 Der er 2 kommentarer

Opdel datasæt ved bestemt værdi

Jeg har et datasæt, hvor kolonne B indeholder teksten "ja" indtil række XX og derefter indeholder den teksten "nej".

Jeg har så et andet ark, hvor jeg først vil lave en liste over alle Ja'erne, efterfulgt af et par tomme rækker og så en liste med alle Nej'erne. Jeg vil helst lave det i en formel, så jeg undgår at kopiere, da antallet af Ja'ere og Nej'ere varierer alt efter hvilket datasæt jeg smider ind i skabelonen.

Jeg håber det giver mening.
Avatar billede TrinoJ. Seniormester
06. august 2019 - 14:49 #1
Hej Carsten,

Jeg har en formel der måske kan bruges, den er nok lidt indviklet i forhold til hvordan andre ville lave den, men den virker.

Jeg har skrevet "Ja" efterfulgt af hinanden og derefter "Nej" i kolonne A.

I celle c1, starter jeg ud med at referere til a1, hvor der står "Ja", i celle c2 skriver jeg formlen

HVIS(TÆL.HVIS($C$1:C1;"Nej")>=TÆL.HVIS(A:A;"Nej");"";HVIS(TÆL.HVIS(A:A;"ja")+3<=RÆKKE();"Nej";HVIS(RÆKKE()<=TÆL.HVIS(A:A;"ja");A2;"")))

Så kopier du den så langt ned, som du vil have, og det skulle gerne virke. Lige nu vil der være 2 mellemrum mellem "Ja" og "Nej", hvis du vil have flere, kan du udskifte 3-tallet i formlen med et højere tal.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
06. august 2019 - 16:13 #2
=HVIS('Ark1'!$B1="";"";HVIS('Ark1'!$B1="Nej";HVIS(FORSKYDNING('Ark1'!$B1;-3;0)="Ja";"";FORSKYDNING('Ark1'!$B1;-3;KOLONNE()-2));FORSKYDNING('Ark1'!$B1;0;KOLONNE()-2)))