Avatar billede micwar Mester
07. august 2019 - 09:13 Der er 6 kommentarer

hjælp til Adobe Premiere Elements 10

Hej
Er der en eller flere der kan hjælpe mig.
Når jeg vil gemmet mine Film i f.eks. MPEG format kommer det ud som *.m2t eller *.f4v.
Hvis jeg vælger Iphone format kommer det ud som *.mp4, men det er ikke en format jeg vil bruge.
Avatar billede Slater Ekspert
07. august 2019 - 09:44 #1
Hvad vil du så have?

Både m2t og mp4 er containerformater for MPEG, "mp4" står endda for MPEG-4.

Ønsker du en fil med .mpg eller .mpeg endelse? Det er containerformatet MPEG-PS, som typisk kun bruges til MPEG-1 og MPEG-2 videoformater, som er kraftigt forældede og muligvis ikke længere understøttet i programmet - men i så fald, hvilken grund er der til at bruge noget forældet og dårligt i dag?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
07. august 2019 - 09:45 #2
Vil du helt tilbage til MPEG1 eller MPEG2 - som er meget gamle formater ?
Du får størst mulighed for at alle kan se dine film med mp4
Avatar billede micwar Mester
07. august 2019 - 10:11 #3
Jeg bruger Microsoft Expression encoder for at lave filerne om til *.wmv og for at kunne åbne filen skal det være *.mpg og ikke m2f,m2v osv.
Har rodet lidt mere og har fået dem gemt til mpg, men der er forskel på kvaliteten.
Når jeg vil gemme det som mp4, bliver de meget små.
Avatar billede Slater Ekspert
07. august 2019 - 10:22 #4
Ifølge Microsoft selv:

"Q. What formats are supported by Expression Encoder?
A. The free version supports the following: WMA, MP3, WAV, WMV, MOV (if QuickTime is installed), DVR-MS/WTV (depending if OS supports it), MJPEG, most AVI and many other formats with the use of appropriate DirectShow decoders. The Pro version adds: MPEG-2, TS, MP4/H.264, AVCHD, M2TS, AAC and AC3 files."

Så jeg ved ikke om du har Pro eller ej, men den gratis udgave burde hverken understøtte MPEG-2 eller MPEG-4, og Pro understøtter begge.

Hvad mener du med meget små? Dimensioner eller filstørrelse (MB)? Uanset har det ikke i sig selv noget med formatet at gøre, men med indstillingerne.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. august 2019 - 10:28 #5
Elements eksporterer til følgende fil (og video) formater ifølge dokumentationen (https://helpx.adobe.com/in/premiere-elements/kb/supported-file-formats.html). Videoformatet (codec'et) står først, og i parentes filtypen (containeren), som benyttes. Førstnævnte er vigtigst:

3GPP (.3gp)
Audio Video Interleave (.avi) [Windows-only]
H.264 (.mp4)
H.264-encoded QuickTime (.mov, .mp4)
MPEG-1 (.mpeg)
MPEG-2 (.mpg)
MPEG-4 (.mp4)
QuickTime (.mov)
Video Object (DVD video) (.vob)
Windows Media (.wmv) [Windows-only]

Der er overhovedet ingen tvivl om, at du ALTID skal eksportere til H.264 (.mp4). Hvis du vil redigere videre i filmen senere, kan du dog vælge AudioVideoInterleave (.avi) eller QuickTime (.mov), fordi de antagelig er mindre tabsgivende (men til gengæld mindre egnede til afspilning).
Men alle andre muligheder - inklusiv diverse presets for nutidig og fortidig hardware er ikke smart.

F4V er Adobe's egen container til MPEG4-type video (herunder H.264 video), men den er langt dårligere understøttet ifm. afspilning. M2T containeren kendes fra Blu-ray, men det er teknisk set også en ældre videostandard (MPEG2), som fylder unødigt meget.

MPEG4 er ikke en specifik standard. Det er en gruppebetegnelse for forskellige kodningstyper, som er baseret på samme teknik, og derfor ved man ikke helt, hvad man får, når man vælger "MPEG4". Det afhænger af producenten. Derimod er H.264 en standard. Og derfor skal du altid vælge den.
Avatar billede micwar Mester
07. august 2019 - 11:21 #6
Hej Alle

Tak for alle jeres gode svar.
Jeg har lavet en fejl 40 og gået i panik og skrev inden jeg satte mig ordenlig ned og så på hvad jeg kunne under Share/Computer. Havde ikke set at man kunne scrolle ned i formatet.
Jeg vil teste jeres input og se forskellen.