Avatar billede Josvto Mester
08. august 2019 - 20:00 Der er 5 kommentarer

Valg af kabel til internettest

Hej eksperter

Er lidt rookie her, men skal teste min internethastighed og det skal være kablet. “Normale” netværkskabler passer på i routeren og i min computer, men hvilken type skal jeg vælge for at kunne teste en 1000/60 Mbit linje?

Kan et cat 5e klare det eller skal jeg op i et bedre kabel? Det er vigtigt, at det passer i “normale” porte, så jeg undgår at skulle bytte det :)

Mvh
Josvto
Avatar billede Slater Ekspert
08. august 2019 - 20:13 #1
5e kan klare op til 1000 Mbit, så det bør være okay - men naturligvis er cat 6 altid bedst.
Avatar billede Josvto Mester
08. august 2019 - 20:20 #2
Fedt! Tak.

Har købt et 6’er nu :)
Avatar billede puren Ekspert
09. august 2019 - 13:42 #3
Slater >> cat 5e er ikke lavet til gigabit, men det kan køre gigabit. ligesom min playstation 4 ikke er designet til at kunne spille playstation 1 spil, men den kan

Josvto >> cat 6 kabeler må max være 55 meter cat 6a må være 100 meter

talne er efter IEEE standdarten
Avatar billede Slater Ekspert
09. august 2019 - 15:04 #4
#3: Jamen tak fordi du gentager hvad jeg sagde, I guess?
Avatar billede Hans Mester
09. august 2019 - 22:10 #5
5e er godkendt til gigabit og 2,5 gigabit op til 100 meter.