Avatar billede HrHyttel Praktikant
09. august 2019 - 19:59 Der er 8 kommentarer

Kernelevent 41

Jeg køre følgende system:

Win10 64 version 1903

Min computer crashede uventet og jeg fik følgende fejlkode:

Lognavn:      System
Kilde:        Microsoft-Windows-Kernel-Power
Dato:          09-08-2019 19:24:55
Hændelses-id:  41
Opgavekategori:(63)
Niveau:        Kritisk
Nøgleord:      (70368744177664),(2)
Bruger:        SYSTEM
Computer:
Beskrivelse:
Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>6</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2019-08-09T17:24:55.670106900Z" />
    <EventRecordID>3730</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Nikolajs-PC-2019</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">314</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x11</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0xffffde01b6e02100</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0xffffde01c71fb020</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">0</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
    <Data Name="BootAppStatus">0</Data>
    <Data Name="Checkpoint">0</Data>
    <Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
    <Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
    <Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
    <Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
    <Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
  </EventData>
</Event>

og så var der en anden fejl som jeg gætter på var skyld i det

Lognavn:      System
Kilde:        volmgr
Dato:          09-08-2019 19:24:55
Hændelses-id:  161
Opgavekategori:Ingen
Niveau:        Fejl
Nøgleord:      Klassisk
Bruger:        I/T
Computer:
Beskrivelse:
Dumpfilen kunne ikke oprettes på grund af fejl under oprettelse af dump.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="volmgr" />
    <EventID Qualifiers="49156">161</EventID>
    <Level>2</Level>
    <Task>0</Task>
    <Keywords>0x80000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2019-08-09T17:24:55.539769500Z" />
    <EventRecordID>3725</EventRecordID>
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Nikolajs-PC-2019</Computer>
    <Security />
  </System>
  <EventData>
    <Data>\Device\HarddiskVolume4</Data>
    <Binary>000000000100000000000000A10004C043000200010000C000000000000000000000000000000000</Binary>
  </EventData>
</Event>

hjælp!
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2019 - 09:20 #1
Hej og velkommen.
Hvad brugte du på pc da du fik denne fejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2019 - 10:15 #2
Højreklik på start og kør Powershell som admin
Kopier dette ind og tryk enter
sfc /scannow
Avatar billede HrHyttel Praktikant
10. august 2019 - 12:09 #3
Hey og tak :)

Jeg kørte ikke noget specielt ud over at jeg surfede lidt rundt på nettet og forsøgte at lukke browservinduet med Youtube ned..... zap blå skærm

Kan jeg få dig til at forklare hvad det der Powershell er for noget og hvad formåelet med det script er :) vil gerne lærer mens jeg retter fejl
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2019 - 12:19 #4
Powershell er det samme som man kender fra kommandoprompt.
sfc /scannow kommandoen går ind og tjekker om de systemfiler der ligger i Windows ikke er korrupte og i de korrekte versioner for systemet.
Med hensyn til at fejlen opstod på en browser, kunne man prøve om den kan trickes til at komme i en anden browser man prøver. Er det Edge eller hvilken browser bruger du?
Prøv evt også at tjekke op på om du bruger den nyeste grafik driver. Det gør du på producentens hjemmeside til dit grafik kort.
En sidste ting du også kunne køre var at tjekke disken for fejl.
Det gøres også i Powershell på samme måde som forrige kommando. Du skriver blot chkdsk og trykker enter.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2019 - 12:23 #5
Er din Windows version aktiveret?
Avatar billede HrHyttel Praktikant
10. august 2019 - 13:03 #6
Jeg bruger både Edge og Chrome alt efter humør og hvilke sider jeg vil tilgå. Mine grafikdrivere er opdateret. Jeg havde et problem sidste år, hvor det viste sig at det var en Win opdatering der var fucked up. - Den gang var fejlen noget mere aggressiv og skete 6-7 gange om dagen. Denne gang er det første gang siden jeg nulstillede computeren, så spørgsmålet er om det er en engangsforestilling. - Men vil nu godt undersøge det alligevel.

Windows er aktiveret, købt og legalt :)

Jeg prøver at køre de to scripts og se hvad den kommer frem til. Jeg smider logfilerne ind her :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. august 2019 - 11:55 #7
Fejlmeddelelsen viser ikke andet, end at Windows ikke er lukket ordentligt ned. Du vil få samme "fejl", hvis du hiver strømmen fra.

sfc /scannow er en fin måde at fejlsøge visse ting på, men er skudt lidt i blinde - fejlen kan ligge i meget andet end systemfilerne. Kommandoen kan i øvrigt fint køres fra en almindelig kommandoprompt - er der en fordel ved at køre den fra Powershell?

Hvis du har haft sat maskine til at lave "dumpfiler", vil den have lavet en blå skærm, før den genstartede. I så fald kan du i C:\windows OG/ELLER c:\windows\minidump finde filer med endelsen DMP - hvis de er der, så læg dem på en fildeletjeneste - google drev, onedrive, dropbox el. lign. - og læg et delelink her.. - så kan man "debugge" filerne og få et hint om, hvad maskinen gik ned på.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2019 - 14:03 #8
Tror ikke der er så stor forskel på om man bruger den ene frem for den anden. Jeg gik ud fra volmgr og hændelse 161 i søgning på hvad problemet kunne være. Man kunne også overveje at lave en "in place upgrade " der installerer Windows og bibeholder private filer og alle apps.