Avatar billede Frank Novice
09. august 2019 - 21:19 Der er 18 kommentarer

Væskelæder

Hvor finder jeg viskelæder i Libre Office Deaw
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. august 2019 - 21:40 #1
Programmet tegner med geometriske figurer. Der er ikke et viskelæder som i et pixelbaseret program.
Tegn en figur oven på det, der skal fjernes, og farv den hvid.
Avatar billede Frank Novice
09. august 2019 - 21:48 #2
1000 tak - det var en stor hjælp !!!
Avatar billede Frank Novice
12. august 2019 - 20:25 #3
Kan man ændre på afstanden mellem pileklik, når man skal flytte et emne, som man har tegnet, sådan at feks. to kasser kommer til at stå helt tæt op af hinanden. i Libre Office draw
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. august 2019 - 21:03 #4
ALT tasten mens der flyttes, mindre afstand. SHIFT tasten, større afstand.
Hvis man har valgt Vis/Statuslinje kan man se placeringen på x- og y-aksen,
klikke på det og ændre de sidste decimaler.
Avatar billede Frank Novice
12. august 2019 - 21:19 #5
Endnu engang 1000 tak, også denne gang en stor let forståelig hjælp. Det skal blive brugt. Jeg har prøvet det og det virker.
Avatar billede Frank Novice
26. september 2019 - 20:42 #6
Kan man lave en lille tegnefilm (animation) i Libre
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. september 2019 - 21:07 #7
Jeg har ikke prøvet det, men det kan man. Google giver mange muligheder hjælp, bl.a.:
https://help.libreoffice.org/Impress/Animating_Objects_in_Presentation_Slides/da
Avatar billede Frank Novice
18. februar 2020 - 11:27 #8
Kan få Libre Office draw til at åbne den side, som man sidst har brugt, hvis pc,en feks. har været slukket ?
Mvh. Frank
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. februar 2020 - 17:30 #9
Min version er 6.3.4.2 (nyeste, tror jeg).
Hvis jeg åbner med en direkte genvej til Draw, starter den med et nyt blankt dokument.
Åbner jeg med en genvej til hele LibreOffice pakken, starter den med en oversigt over sidst åbnede, og den seneste står øverst.
Avatar billede Frank Novice
18. februar 2020 - 19:49 #10
Jeg har prøvet og det virker -  sådan havde jeg ikke lige selv tænkt på det. Mange mange tak - det vil jeg bruge fremover. Du kan bare det  der !!!!
Avatar billede Frank Novice
07. maj 2020 - 20:14 #11
Hej igen.
Jeg har problemer med at omdanne til pylon - jeg har søgt hjælp på nettet og alt muligt, men intet virker. Kan du endnu engang hjælpe, så ville det være dejligt - hvis ikke, så forstår jeg det også godt
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. maj 2020 - 21:55 #12
Jeg kan kun finde ud af at omdanne en figur til polygon, men så kan jeg ikke komme videre. Der er stadig kun 4 punkter.
Jeg kan ikke finde et værktøj til at indsætte flere punkter.
Andre lignende programmer har et penneværktøj, som kan indsætte ekstra punkter, som derefter kan trækkes i med pileværktøjet.
Jeg prøver mig frem og vender tilbage, hvis jeg finder ud af noget.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. maj 2020 - 22:16 #13
Figur / Konverter / Til polygon
I værktøjslinjen øverst bliver en knap synlig - ligner et S med et +
Klik på den og indsæt ekstra punkter. De kan så trækkes i alle retninger.
Avatar billede Frank Novice
07. maj 2020 - 22:55 #14
Tak for svar. Jeg har i mellemtiden også prøvet mig lidt frem og finder at , hvis jeg går i funktioner øverst og klikker tilpas. Ruller noget ned og 4 værktøjer med pyloner, kommer til syne og jeg fører dem over til højre og dermed kommer de til at stå permanent  øverst og så er det pludselig meget lettere. Jeg havde også problemer med at få farve på, men nu går det fint.
Avatar billede Frank Novice
13. maj 2020 - 17:49 #15
Hej igen. Har du et forslag  til, hvordan jeg gemmer en højreklikmenu, efter at ha tilpasset den til mine behov. Jeg har prøvet ok og Ctrl S, men det virker ikke. Jeg har søgt på nettet og andre steder, men ingen har noget svar på , hvordan man skal gøre.
Jeg kører 6.3 version
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. maj 2020 - 18:32 #16
Der skal først vælges et Mål. Her vælger jeg f.eks. Figur
Efter ændring virker det hos mig at trykke OK
Højrekliksmenuen for Figur kommer kun, når jeg højreklikker på en figur.
Hvis jeg højreklikker på et billede, kommer kun menuen for billeder.
Avatar billede Frank Novice
04. september 2022 - 13:08 #17
Hej. Jeg har prøvet alt muligt, men kan ikke få Libre til at lade være med at skrive med store bokstaver efter punktum
Avatar billede Frank Novice
04. september 2022 - 13:44 #18
Jeg har selv fået løst problemet med ovenstående nu