Avatar billede Klaus W Guru
09. august 2019 - 23:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opret ARK automatisk

Kære Excel-hjælpere

I min optælling over genstande kunne jeg godt tænke mig at få Excel til selv at lave Ark ud hvor genstande ligger.

Mit ark er opbygget således
Et Ark der hedder ”Materiale” i kolonne J med navnet ” Lagerlokation” står alle de lokationer hvor jeg har vare, flere af lokationerne optræder flere gange.
Næste Ark har jeg kaldt ”Stamdata”, i kolonne A vil jeg så gerne have Excel til at flytte de data fra Arket og kolonnen jeg har skrevet om ovenfor, over i ”Stamdata kolonne A startende i celle A3 og så der ud af, ved nogle optællinger er der 11 forskellige lokationer, andre 4 eller 18. Når dette er gjort skal Excel så ud fra det antal der er oprette tilsvarende Ark, dette skal ske ud fra et Master Ark hvor der står en del formler.
For enden af alle Arkene har jeg 2 Ark som altid vil være de samme.
På forhånd tak
Klaus W
https://1drv.ms/x/s!AmLaaGiC5LdohrtucblD79vTE7f5sg?e=HNSP9P
Avatar billede Klaus W Guru
09. august 2019 - 23:37 #1
I min optælling over genstande kunne jeg godt tænke mig at få Excel til selv at lave Ark ud hvor genstande ligger.

Mit ark er opbygget således
Et Ark der hedder ”Materiale” i kolonne J med navnet ” Lagerlokation” står alle de lokationer hvor jeg har vare, flere af lokationerne optræder flere gange.

Næste Ark har jeg kaldt ”Stamdata”, i kolonne A vil jeg så gerne have Excel til at flytte de data fra Arket og kolonnen jeg har skrevet om ovenfor, over i ”Stamdata kolonne A startende i celle A3 og så der ud af, dog kun en gang for hver Lagerlokation, ved nogle optællinger er der 11 forskellige lokationer, andre 4 eller 18. Når dette er gjort skal Excel så ud fra det antal der er oprette tilsvarende Ark, dette skal ske ud fra et Master Ark hvor der står en del formler.
For enden af alle Arkene har jeg 2 Ark som altid vil være de samme.
På forhånd tak
Klaus W

https://1drv.ms/x/s!AmLaaGiC5LdohrtucblD79vTE7f5sg?e=HNSP9P
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
17. august 2019 - 17:50 #2
Ingen svar nok = du er nød til at udpensle det noget mere!!
Avatar billede Klaus W Guru
20. august 2019 - 21:08 #3
Kære Excel-hjælpere

Jeg prøver at for enkle mit spørgsmål.
Jeg kunne godt tænke mig om nogle kunne hjælpe med en VBA-kode, der kunne kopiere og oprette Ark ud fra nogle lokationer jeg har stående i ark ”Stamdata”, i kolonne A, startende i A3, disse værdiger kan variere, og Excel skal derfor kunne oprette Ark alt efter hvor mange der står.
Arket jeg gerne vil have kopieret har jeg kaldt ”Master” der står en del formler, som Excel skal kopiere med over.
På forhånd tak
Klaus W

https://1drv.ms/x/s!AmLaaGiC5LdohrtucblD79vTE7f5sg?e=HNSP9P
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
20. august 2019 - 23:12 #4
Tror denne macro kan gøre det

Option Explicit
Dim ws As Worksheet, wsStamdata As Worksheet, wsCopy As Worksheet
Dim Area As Range, Arr() As Variant
Dim Count As Integer

Sub CopyArk()
    Set wsCopy = wb.Sheets("Master") ' Navnet på kopisiden
    Set wsStamdata = wb.Sheets("Stamdata")
    Set Area = wsStamdata.Range("A3")
    Set Area = Range(Area, Area.End(xlDown))
    Arr = Area

    For Count = LBound(Arr, 1) To UBound(Arr, 1)
        wsCopy.Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
        Set ws = ActiveSheet
        With ws
            .Name = Arr(Count, 1)
            .Range("A1").Formula = "='Stamdata'!A" & Count + 2
        End With
    Next
End Sub
Avatar billede Klaus W Guru
21. august 2019 - 09:38 #5
Hej Jan

Jeg takker, jeg løber desværre ind i det sædvandlige problem med hvor jeg indsætter den macro. Også kan jeg af gode grunde ikke se om den køre.

KW
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 09:53 #6
I et modul

Kan ikke rigtigt lave det for dig da Masterarket ikke er i din fil

Jan
Avatar billede Klaus W Guru
21. august 2019 - 11:03 #7
Hej igen

Det forstår jeg ikke

https://1drv.ms/x/s!AmLaaGiC5LdohsB1-a0HgSMMA7seqA?e=idlVzi

Hvis du vil prøve

KW
Avatar billede Klaus W Guru
21. august 2019 - 11:07 #8
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 11:52 #9
Avatar billede Klaus W Guru
21. august 2019 - 15:27 #10
Hej Jan som sædvane køre det bare, kan være der kommer lidt til.
1000 tak
KW
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 15:37 #11
velbekomme ;-)