Avatar billede GIB Praktikant
13. august 2019 - 07:09 Der er 2 kommentarer

Paranteser i udregning

Jeg har en udregning som giver forskellige resultater afhængig af om jeg taster på alm. lommeregner eller jeg lægger den ind i Excel.
Hvilken rækkefølge skal jeg beregne/sætte paranteser og hvorfor giver det ikke samme resultat ? hvis dkender svaret må du gerne placere paranteser :)

vægt/1,02*koncentration/100*motilitet/1000*1,072

GIB
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2019 - 08:10 #1
matematisk set, regner man fra venstre til højre - men altid parenteser før punkt før streg - så parenteser før multiplikation/division før plus/minus - ved "ligestilling" gælder: venstre til højre
Avatar billede Richard Thune Forsker
13. august 2019 - 08:41 #2
Rent matematisk behøver du ikke paranteser til det regnestykke du har stillet op.
Division og mMultiplikation er ligestillede operationer.

Selv en almindelig regnemaskine (som ikke kender regnereglerne og derfor vil regne forkert i mange andre regnestykker) vil få samme resultat som Excell hvis det er stillet op på samme måde.

Jeg kan ikke genkende hvad det er du vil beregne.
Men f.eks. første led vægt/1,02*koncentration får mig til at spekulere.
Mener du vægt delt med 1,02 og resultatet ganget med koncentrationen, for det er hvad du vil få.
Jeg tror dog at du måske mener vægt delt med 1,02*koncentrationen, det skal så skrives vægt/(1,02*koncentrationen).