Avatar billede petert Forsker
13. august 2019 - 09:50 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kopi af tekst fra PDF til Word.

Hej
jeg kører office 365
jeg har problem med at kopier tekst fra PDF til Word.
problemet er.
jeg kan let via ctrl C + V sætte teksten ind i word, med efter alle ord kommer et linje skift. der hvor der er 1 linjeskift i pdf tekst kommer der så dobbelt linjeskift i word.
original teksten stammer fra en formular udfyldt på nettet og gemt i PDF

hvor dan kan jeg løse dette ?
Er der nogle der har en løsning, ville det være en stor hjælp
Mvh
Petert
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2019 - 10:17 #1
konverter pdf til word med et program istedet for
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. august 2019 - 10:42 #2
To muligheder:

MULIGHED 1:
Word til Office 365 kan konvertere PDF til Word-format. Det gør du ved at åbne PDF-filen i Word, som om det var et Word-dokument (PDF-filer bliver vist, når du vælger Åbn). Word forsøger så at lave et Word-dokument, der ser ud som PDF-filen. Det lykkes normalt rimeligt godt, når det kun handler om, hvordan det ser ud. Den måde, formateringen bliver lavet på, er derimod meget langt fra optimal, men formateringen er dog er ifølge mine tests af andre programmer (også købeprogrammer), som kan konvertere PDF til Word, mindst lige så god som dem, jeg har testet – i de fleste tilfælde bedre.

MULIGHED 2:
Hvis du blot kopierer tekst fra PDF og indsætter i Word, kan du, som du oplever, få et resultat med et afsnitstegn (¶) efter hver linje – kan ses med formateringsmærker slået til (Ctrl+Shift+8). Du kan fjerne de overflødige afsnitstegn med Søg og erstat.

Da du har brug for at bevare de steder, hvor der er to afsnitstegn efter hinanden. Derfor kan du i første omgang sørge for, at de bliver markeret på særlig vis:

OPERATION 1:
1.    Åbn Søg og erstat (Ctrl+H).
2.    I feltet Find, tast
^p^p
3.    I feltet Erstat med, tast
^p####^p
4.    Sørg for, at alle andre felter er slået fra.
5.    Klik på Erstat alle.

^p er koden for et afsnitstegn i Søg og erstat. Nu er alle dobbelte afsnitstegn blevet til #### (du kan bruge en vilkårlig anden tekst, blot den ikke forekommer i den rigtige tekst).

OPERATION 2:
6.    Åbn Søg og erstat (Ctrl+H).
7.    I feltet Find, tast
^p
8.    I feltet Erstat med, tast et mellemrum.
9.    Sørg for, at alle andre felter er slået fra.
10.    Klik på Erstat alle.

Nu er alle de overflødige linjeskift erstattet med et mellemrum.

OPERATION 3:
Erstat #### (eller den streng du brugte i første omgang) med ^p.

Det ser omstændeligt ud, men det tager kun ganske kort tid. Du kan også lave/finde en makro, som kan løse alle operationerne på én gang.