Avatar billede JLodberg Novice
13. august 2019 - 12:20 Der er 7 kommentarer

Forsøg på portfoward, kan ikke logge ind på router

Hej - Jeg forsøger at logge ind på min router for at portforwarde, men det kan ikke rigtig lade sig gøre.

Mit problem er: Jeg kan ikke logge ind på min router gennem 192.168.0.1 (eller andre ip forsøg). Der står blot:
"Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website 192.168.0.1 nægtede at oprette forbindelse."

Mit setup er således:
https://imgur.com/XFgfDJO

Har koblet en router til min fiberboks for at kunne sætte LAN forbindelse fra den til to computere i et andet rum.

Jeg kan uden problemer logge ind på min fiberboks, og der kan jeg godt se min router (ud fra dens MAC adresse):
https://imgur.com/xH3Y7Qb (Hvide felter er blot pga. censurerering af private oplysninger).

Betyder det at det vil være nok bare at portforwarde på den ip-adresse der er tildelt min router?
Avatar billede INK Ekspert
13. august 2019 - 12:30 #1
Hvis du kører med wifi fra fiberboksen må DHCP serveren være slået til i denne. Hvis du så ikke har slået DHCP fra i din "router" så er den gal. Der må almindeligvis kun være en DHCP server på et netværk. "Routeren" skal egentlig kun køre som en switch.
Du kan også lukke for DHCP serveren i fiberboksen, der så kun er "modem". "Routeren" varetager så alle funktioner.
Avatar billede JLodberg Novice
13. august 2019 - 12:40 #2
Jeg ved ikke hvordan jeg tjekker om min router har DHCP slået til/fra? Jeg satte bare kabel i fra fiberboks til den, og det virkede med det samme.
Avatar billede INK Ekspert
13. august 2019 - 12:46 #3
Du skal afbryde evt. wifi på en pc og derefter tilslutte routeren direkte med et netværkskabel. Du kan nu med password logge ind på din router og se indstillinger.

Manual er her

https://eu.dlink.com/dk/da/-/media/consumer_products/dir/dir-645/manual/dir645manualuk.pdf

Din fiberboks leverandør har sikkert sendt manual for evt. indstilling af routerfunktion i boksen, ellers kontakt dem.
Avatar billede JLodberg Novice
13. august 2019 - 12:51 #4
Men routeren er jo allerede tilsluttet direkte med et netværkskabel. Der går et kabel fra min fiberboks til routeren, og derefter et kabel fra routeren til min pc?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2019 - 13:09 #5
i dit billede nr. 2 har du din pc med ip-adresse - og også routeren med ip-adresse.
så det ser umiddelbart ikke ud til at din router også har dhcp aktiveret - så du skal nok prøve med
192.168.1.93 (hvis det er den markerede som er din router)

Ellers på din egen pc kan du åbne en kommandoprompt (eller PowerShell) og skrive:
ipconfig /all

Her kan du se pcen's ip-adresse, routerens (dhcp'ens) ip-adresse og DNS's ip-adresse
dhcp og dns plejer at være det samme...
Avatar billede JLodberg Novice
13. august 2019 - 14:22 #6
Default gateway, DHCP og DNS står alle som 192.168.0.1... Så øh... hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2019 - 15:12 #7
er ipen på din pc også i ranget 192.168.0 eller er det en anden?
Prøv evt. også at genstarte din pc