Avatar billede klavil Seniormester
15. august 2019 - 16:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

freesync grafikkort eller Nvidia uden?

jeg har en 144Hz skærm med freesync og vil gerne opgradere mit RX580 til et bedre.
Mit spørgsmål/problem er at jeg kigger på et brugt VEGA 64 samt et nyt RX5700, men hvis jeg køber et brugt 1080Ti  eller et nyt 2060, får jeg umiddelbart bedre gaming performance, men det bliver så på bekostning af Freesync.
Hvor godt eller skidt er det, hvis jeg fravælger Freesync?
Jeg har påtænkt mig en ny Ryzen  3 generation, men ved ikke om det hænger sammen med det andet eller det er hip som hap om jeg vælger AMD eller Intel?
Avatar billede Slater Ekspert
15. august 2019 - 17:56 #1
Først og fremmest, Nvidia er begyndt at understøtte freesync for et stykke tid siden, men det kommer dog an på skærmen. Hvis den markedsføres som "g-sync compatible" virker den helt sikkert med Nvidia kort. Hvis den ikke gør kan det stadig virke, men dog uden nogen garanti. Har du tjekket om din skærm kan virke med Nvidia kort?

Ellers, er dit spørgsmål hvad freesync gør?
Avatar billede klavil Seniormester
16. august 2019 - 00:08 #2
jeg har denne skærm men tror ikke den er compatibel: https://eu.aoc.com/dk/gaming-monitors/g2770pf/specs

Ja det jeg tænker på er om det vil være bedre at vælge et freesync kort fremfor et Nvidia kort som måske kan yde flere fps til samme pris?
Avatar billede klavil Seniormester
19. august 2019 - 23:42 #3
nogen ideer?
Avatar billede Slater Ekspert
20. august 2019 - 00:21 #4
Jeg kan desværre ikke finde nogen information om netop den skærms kompatibilitet med G-Sync. Hverken officielt eller nogen der bare har prøvet det selv. Så det er ikke lige til at svare på, desværre.

Men uanset hvad vil Gsync/FreeSync aldrig give dig flere fps. Formålet er at fjerne tearing, og det er det. Er det noget du meget nødigt vil undvære, er du nok nødt til at gå efter et AMD grafikkort - eller evt. teste det først.

Mht. CPU'en har det ingen indflydelse på skærm-sync om det er Intel eller AMD.
Avatar billede klavil Seniormester
21. august 2019 - 02:27 #5
som jeg kan læse så er Freesync helt klart at fortrække fremfor ikke at have det. Min skærm understøtter Freesync men dog ikke Freesync 2 som jeg kan læse, ikke bare er en opdatering.
Jeg tror jeg vil investere i et AMD kort, så jeg stadig har Freesync.
Tak for hjælpen
Avatar billede Slater Ekspert
21. august 2019 - 08:48 #6
Ja, jeg har selv G-sync, men kunne heller ikke undvære det efter at have prøvet det. Så det er nok den bedste idé. Held og lykke med det.