Avatar billede Slettet bruger
18. august 2019 - 01:08 Der er 11 kommentarer

Jeg er blevet hacket

Hej alle sammen.
En lang historie kortet ned til hændelse, situation og bøn om gode råd.
Jeg har været på ferie hos familie, nærmere forældre. Min far er vidende om hvad en pc bruges til, men Desværre går det galt allerede her.
Det lader til han gennem længere tid er blevet hacket, idet han har haft brugt en genvej fra nettet til eboks - uvidende om playstore.
Han havde fået en malware ind som havde overtaget hele systemet.
Jeg benyttede hans computer uvidende om at dette var sket, og fik derigennem også smittet en ekstern harddisk som jeg sluttede til.
Derigennem fik jeg et på min laptop, og så rullede lavinen...
Det startede med at hævneren selvfølgelig fik adgang til min pc og som så mange andre fik jeg Mail om at hvis jeg ikke betalte ville de sende noget sex billeder eller lignende til alle kontakter på min Mail, hvilket jeg naturligvis ignorere, og fremdeles skete der heller ikke noget..
Jeg skiftede harddisken ud med en anden gammel harddisk som ikke har været brugt i et par å og købte en usb windows10 og installerede, MEN muligvis er lykkedes for dem at lægge malware enten i BIOS eller Ram eller lignede steder, og der hører mit knowhow op.
Da jeg ikke har vidst noget om at det også sker at det kan ligge i Boot, Ram eller andre steder, har jeg efterfølgende brugt PCen med den ny harddisk med ny win10 i det nye oprettede Internet jeg har fået i forbindelse med flytning, og enten er jeg blevet for over opmærksom og ser spøgelser eller også er Nissen flyttet med gemt i PCen???
Og så endelig til mit spørgsmål.
Jeg spørger ydmyget om der er nogen der kan give en metode/fremgangsmåde eller lignende der kan skabe lidt ro i elektronerne, jeg planlægger at købe ny pc, og kontakte udbyder for at få ny ip adresse, men er det nok? Hvad med min internetforbindelse, er router fortsat kontermineret i givet fald, hvad gør man der?
Sidst men ikke mindst er telefon skiftet med nyt sim, nummer osv., hvor jeg ikke bruger WiFi men mob-data indtil der er kommet ro på, Så jeg vil blive utrolig glad for den hjælp jeg kan få herinde, da det indtil videre går kostet lidt og jeg fortsat mangler at købe PCen???
Det materielle er sin side og det er bare penge, det er det som der lå på PCen som er ødelagt samt det at der er rodet i filer mm.  - Heldigvis har det kun været Arbejds ting og sager og et par pikante billeder af konen  - men alligevel.....

Rigtig mange tak på forhånd.

Winsie
Avatar billede SommerFyr Seniormester
18. august 2019 - 01:22 #1
Hej

Er det via mail du får besked på det med penge ?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2019 - 01:23 #2
Hej, ja det var det
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2019 - 01:25 #3
Jeg har gemt Mail, samt hvad jeg kunne finde i eventloggeren inden jeg kasserede harddisken
Avatar billede SommerFyr Seniormester
18. august 2019 - 01:31 #4
Det er de såkalte scammail, som du ikke behøver at være så bange for..

Du kan start med at check din mail på nette for tit bruger de hacker database oplysninger til at true folk med..

https://haveibeenpwned.com/

Hvis du har den event loggeren vil jeg da gerne se nærmer på den og se om jeg kan se om der skulle være nåde mærkligt der.
Avatar billede keysersoze Guru
18. august 2019 - 01:43 #5
https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/art6820578/Bare-rolig-det-er-bare-svindel - og der findes utallige andre links om det samme.

Det er stadig fint at være skeptisk for det betyder jo ikke at din maskine er frifundet - udover en mail (muligvis indeholdende et gammelt password - i så fald bør du ændre det alle de steder du benytter det i kombination med din mail) hvad har du så af antydninger af virus siden du er i gang med at udskifte al elektronik?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2019 - 04:34 #6
nej du er ikke blevet hacket.
du har blot fået en sexafpresser mail der påstår dette!
du kan bare slette de mails, du får sikkert flere i fremtiden.
hele danmark har fået dem!

scan din computer med www.malwarebytes.org programmet
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2019 - 07:03 #7
Hej igen.

Jeg vil meget gerne have en snak med dig om det ikke mindst for at dele erfaringerne også hvis det kan hjælpe andre, jeg er sikker på der er mange der sidder med det her problem som gerne vil have et svar å hvad man kan gøre spørgsmålet er hvordan vi får oprettet kontakt ?
Jeg har ved oprettelsen af internettet købt sikkerheds pakke som rent faktisk har fanget malware på den Eksterne harddisk jeg brugte den gang og som jeg derfor mener angreb min PC.
Hvad jeg oplevede mens det hele stod på var at at hackeren oprettede en skype konto på min pc for ligesom at vise han faktisk havde adgang til PCen, hvorefter jeg øjeblikkelig gjorde tiltag for at stoppe det.
Jeg har det hele på backup, dog ved jeg ikke hvordan jeg skal få det sendt og da jeg ikke har nogen pc lige nu andet end den der er reetableret men som jeg mistænker for stadig at være angrebet Hvad jeg oplever med den er at jeg hele tiden må kontrollere firewall og de andre sikkerheds ting da de hele tiden bliver slået fra, ligeledes automatisk opdateringer osv det er de indikationer der er.
Egentlig vil jeg gerne bare have det stoppet derfor mit spørgsmål, om det er nok de ting jeg har foretaget og om det som jeg vil gøre yderligere vil afhjælpe situationen, altså om min finger er angrebet?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2019 - 07:42 #8
Hej alle sammen.
Jeg stopper denne streng for nu, jeg er blevet tilbudt hjælp, så jeg vender tilbage med en løsning.
Tak til dem som har bidraget med hjælp og svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2019 - 09:54 #9
#8 Vender tilbage om slettet bruger??
Avatar billede keysersoze Guru
18. august 2019 - 16:51 #10
Google Translate?
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 14:20 #11
Finger er angrebet ???

Lugter fake…..altså indlægget ikke fingeren :-)