Avatar billede per2edb Guru
18. august 2019 - 15:28 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Deling af access skrivebordsdatabase

Jeg har kæmpe problemer med at dele access som en "Dele en enkelt database" efter denne beskrivelse:

https://support.office.com/da-dk/article/m%C3%A5der-at-dele-en-access-skrivebordsdatabase-p%C3%A5-03822632-da43-4d8f-ba2a-68da245a0446

Jeg har computer a (Min egen) og b(Min kones)
På a opretter jeg en delt mappe hvor front og back end ligger
Når jeg fra b kopierer frontend til b og kører access får jeg at vide at stinavnet til a ikke er et gyldigt navn på b ???

Kan i hjælpe

Egentlig ville jeg hellere benytte Sharepoint og benytte OneDrive men microsoft skriver man skal passe på ????(Fraråder det)
Skal jeg alligevel vælge OneDrive?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2019 - 15:41 #1
den enkle er, at have det på et drev med samme betegnelse på begge - fx et delt drev på router som i begge logger på med som fx n:\
Så skal din pc ikke være på for at din kone kan tilgå data.
onedrive vil kopiere data til skyen hele tiden - det bliver tungt.

Jeg har for år tilbage (25-30) lavet access-løsninger hvor data lå på en server, og hvor de enkelte brugere i deres frontend startede med at vælge drev og sti (blev gemt fremover) så flere kunne få adgang til fælles data, og kun backup på server.
Avatar billede per2edb Guru
18. august 2019 - 17:26 #2
Jeg er ikke helt med
Du skriver: fx et delt drev på router
Vi har en router og 2 computere
Er det en tredie computer vi skal anskaffe eller...?
Der er da ingen drev på ruteren ., eller....?
Avatar billede falster Ekspert
18. august 2019 - 17:54 #3
Interessant emne - følger med.

Som claes foreslår tror jeg, at et netværksdrev, f.eks. en NAS er en god ide.

Husk at, citat:

"Den placering, du vælger, skal være tilgængelig for alle, der skal bruge databasen. Da drevtilknytninger kan variere, skal du angive stien til UNC for placeringen i stedet for at bruge et tilknyttet drevbogstav."

Altså ikke noget med drevbogstaver. Uniform Naming Convention skal anvendes.
Avatar billede terry Ekspert
18. august 2019 - 18:43 #4
Do you have a folder on PC "a" which PC "b" can see? (Shared folder) you need to MAP the shared folder to a drive letter (F:) for example.

https://www.dummies.com/computers/pcs/mapping-a-network-drive-on-your-windows-10-pc/

THis has to be done on both PC's so you have the shared folder mapped to the same drive (F:) on both PC's.

The front-end can should perferably be on each PC, not on the shared drive.
Lets say its on the desktop of PC "a". You should now open the front-end and re-link the back-end tables which should be on the f: drive.

Once you have re-linked the tables you can copy the front-end to PC b. No need to re-link tables because they are on th emapped drive (F:) .
Avatar billede per2edb Guru
18. august 2019 - 19:02 #5
Tak for svarene
Jeg forstår der er 2 løsninger
en ekstra NAS elle benytte bestående 2 computere og lave en MAP til den fælles mappe

Ved i hvilke af de 2 løsninger der giver hurtigst programafvikling.
Datamængden er betragtelig

Hvis jeg vælger NAS hvilke type kan i anbefale
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2019 - 19:33 #6
En nas giver den fordel, at begge kan få dataadgang uden at den anden pc skal være aktiv.
Jeg ville vælge en nas til en 2 1/2” disk og sætte en passende (256/512gb) ssd i. De giver den fordel, at nas er lydløs, og ikke bruger meget strøm.
Husk for Guds skyld at tage backup af den. Hvis i banker masser af data mellem de to maskiner, så er det vigtigt at have en kopi hvis/når ulykke indtræffer.
Avatar billede terry Ekspert
18. august 2019 - 20:04 #7
"En nas giver den fordel, at begge kan få dataadgang uden at den anden pc skal være aktiv."
NAS needs to be active  ;-)
"Husk for Guds skyld at tage backup af den. "
If there are two disks in a RAID configuration then its making a copy all the time.

"Ved i hvilke af de 2 løsninger der giver hurtigst programafvikling."
I would say that its the same network for both solutions, so I cant see the big difference unless the disk(s) in NAS are faster than those in PC.
Avatar billede terry Ekspert
18. august 2019 - 20:07 #8
But arent we going away from the original question here, if you cant map your shared folder be it on a NAS or another PC then your still going to have problems.
Avatar billede per2edb Guru
18. august 2019 - 20:59 #9
MAP løsningen virker
Min kone siger fand... nu har hun ikke dataene alene mere.
Jeg siger 1000 tak

Det er meget tænkeligt vi køber en NAS for at få mere plads,
så har vi jo 2 løsninger