Avatar billede Dorte Mester
21. august 2019 - 10:25 Der er 15 kommentarer

Makro stopper ikke ved "gem fil", hvis filen er skrivebeskyttet

Hej

Fik desværre ikke svar fra nogen sidst. Prøver lige at omformulere mit spørgsmål.

Jeg kører en makro som slutter med at gemme filen - ActiveWorkbook.Save.

Men makroen stopper ikke, hvis brugeren har glemt at omdøbe den skrivebeskyttede fil.
Kan man lave en markro kode, som kun gemmer, hvis filen er omdøbt ?
eller eventuelt selv omdøber den til Kopi af xxxxxxxx. ?

Mvh Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2019 - 10:49 #1
kan du ikke bare bruge SaveAs og så filens normale navn + yymmdd så kan man finden den igen ved at søge på navn, og finde nyeste gemte version let.
Avatar billede Dorte Mester
21. august 2019 - 11:07 #2
Desværre ikke. Brugeren skal starte med at omdøbe filen til bestemt tilbudsnummer og gemme den i en bestemt mappe til denne bestemte sag.

Det var egentligt tænkt som en sikkerhed. Det skal undre om ikke en eller anden på et tidspunkt glemmer at omdøbe filen fra starten af.

Som det er nu kører makroen bare færdig og på skærmen står der, at filen er glemt. Men det viser sig at filen ikke er gemt.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2019 - 11:13 #3
du kan måske hente tilbudsnummer fra en celle, og se om det indgår i filnavn - er det der, så save, ellers saveas med tilbudsnummer indsat som filnavn.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 12:07 #4
Tænker!!

I denne projektmappe

Private Sub Workbook_Open()
      MappeFilNavn.show
End Sub

og så lave en Userform (døbt: MappeFilNavn) med indtastning af mappe og file navn, for derefter at gemme, så glemmer ingen at omdøbe!!

Kan Lave et eks. hvis det har interesse!!

Jan
Avatar billede Dorte Mester
21. august 2019 - 12:08 #5
Ja, det kan godt være en mulighed.
Har du mulighed for at vise mig makro koden på det ?  Det kan jeg jo ikke bruge Indspil makro til...…..
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 12:18 #6
Laver lige et lille eksempel, vender tilbage!!
Avatar billede Dorte Mester
21. august 2019 - 12:19 #7
Ja, meget gerne :-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 13:51 #8
Avatar billede Dorte Mester
21. august 2019 - 15:31 #9
Mange tak for hjælpen. Jeg kigger på det.

mvh Dorte
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2019 - 15:38 #10
Velbekomme
Avatar billede store-morten Ekspert
21. august 2019 - 17:54 #11
Måske:

Sub Gem()

If Not ActiveWorkbook.Name = "skabelon.xlxm" Then Exit Sub

'Din gem kode

End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
21. august 2019 - 18:00 #12
Glem #11

Sub Gem()

If ActiveWorkbook.Name = "skabelon.xlsm" Then Exit Sub

'Din gem kode

End Sub
Avatar billede Dorte Mester
22. august 2019 - 08:37 #13
Hej store-morten

Super nem løsning - TAK for det.

Men jeg kunne godt tænke mig, at der bliver vist en boks på skærmen, hvor jeg kan skrive mig egen tekst.
Hvordan laver man makro kode til sådan en ? og kan man overhovedet det ?

mvh Dorte
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2019 - 09:11 #14
Sub Gem()

If ActiveWorkbook.Name = "HEM.xlsx" Then
MsgBox "Filen gemmes ikke!!"
Exit Sub
End If

'Din gem kode

End Sub
Avatar billede Dorte Mester
22. august 2019 - 09:30 #15
Tusind tak for hjælpen.
Nu kører det lige som jeg ønskede det :-)