Avatar billede Metlyk Novice
21. august 2019 - 12:54 Der er 6 kommentarer

Problemer med udskrivning af PDF-filer

Hej
Jeg har en hjemmeside med dokumenter, som kan downloades og udskrives. Jeg har i den seneste tid modtaget mange mails, hvori brugerne skriver, at billeder og noget tekst ikke kommer med, når de printer.
Jeg gemmer dokumenterne som PDF-fil fra Word, og i word er der under indstillinger klikket af ved "vis billeder i udskrift" osv.
Nogle computere kan, andre kan slet ikke. Nogle browsere kan på nogle computere, hvor samme browser ikke kan på en anden computer. Det er særligt de nyeste dokumenter, som er lavet og gemt på min mac, som er problemet. Kan der være problemer mac VS PC imellem? Eller er det printerproblemer?
Jeg har ingen ide om, hvad der er galt med dokumenterne, men det er ved at være et ret stort problem.
Er der mon nogen, der har en ide om, hvad problemet er?
Er der et andet format, som kan åbnes og printes rigtigt på alle computere?
Pft!
Dbh Mette
21. august 2019 - 13:19 #1
Hvordan er din hjemmeside opbygget? Wordpress eller lignende eller er den "hard-coded" (html, css, flash mv.) ?
Det kan sagtens være et kompatibilitetsproblem som du antyder, jeg tror dog mere det er et spørgsmål om browser! Men lad os starte fra en ende af :)
Avatar billede Metlyk Novice
21. august 2019 - 19:49 #2
Tak for svar.. :) Den er opbygget med Wordpress.
21. august 2019 - 20:10 #3
Wordpress kan ikke embedde PDF filer default. Der skal du bruge et plugin. Så hvis vi tager det helt lavpraktisk og går det igennem slavisk:

Først skal du have installeret et plugin:

Step 1: Install PDF Embedder Plugin. Log in to your WordPress Dashboard and go to Plugins > Add New. ...
    Step 2: Setup the Plugin. ...
    Step 3: Embed PDF file in Your Post or Page.

Dernæst opsætter vi en print funktion:

    Step 1: Go to Sharing Settings. From the Dashboard, click "Settings", then click "Sharing".
    Step 2: Click Add a New Service. In the popup window, enter... ...
    Step 3: Drag and Drop Print Friendly Button to "Enabled Services" Left-Click (and hold) the new Print & PDF button.

et link til gode PDF plugins er her:
https://www.wpbeginner.com/plugins/best-pdf-plugins-for-wordpress/

Lad mig høre hvordan det går :)
Avatar billede falster Ekspert
21. august 2019 - 20:15 #4
Håber, at du får det til at fungere med #3.

(Jeg går ud fra, at pdf'erne altid kan downloades til brugernes computer og derfra udskrives, uden problemer? At det altså er udskrivningen fra browsere, der er problemet.)
Avatar billede Metlyk Novice
21. august 2019 - 21:22 #5
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det hele. :S
1) Nu har jeg downloaded og aktiveret PDF Embedder - men hvad er det præcist det gør?
2) Jeg har allerede et plugin, hvor PDF-filerne er delt igennem (Simple download monitor), så skal jeg vel ikke downloade et nyt pdf plugin?). (kan det være det gamle, der er problemet?)
3) Kan simpelthen ikke finde "Sharing" i min Dashboard settings.
Avatar billede Metlyk Novice
21. august 2019 - 21:37 #6
Ja, jeg tror nemlig også problemet ligger i udskrivningen fra browserne, men det er ikke altid de samme browsere, der giver problemer.