Avatar billede kedden Praktikant
24. august 2019 - 13:14 Der er 6 kommentarer

Hastighed fra Router -> Switch -> workstation

Jeg har 600/600 mbit stofa internet - Stofa modem'et er koblet til en TP-Link Archer 3200 Router, til Archer'ens LAN1 har jeg via CAT6 kabel en TP-Link TL-SG105 1Gbit Switch som min workstation er kablet på med CAT5e.

Problemet er jeg kun får 90/100mbit internetforbindelse på min workstation - tester på fast.com og speedtest.net.

Hvis jeg kabler workstationen direkte på Archer routeren får jeg fuld 600/600, men burde jeg ikke også kunne få det over Switchen?

Jeg vil gerne køre over Switchen da jeg har flere computere der skal på via kabel.
Avatar billede KHN Guru
25. august 2019 - 03:37 #1
Du skal have udskiftet dit CAT5e (understøtter op til 100 Mbit) med et CAT6 (understøtter op til 1000 Mbit).
Se oversigt over kabler under punktet Variants:
https://en.wikipedia.org/wiki/10/100/1000
Avatar billede kedden Praktikant
25. august 2019 - 21:18 #2
Har prøvet at skifte PC -> Switch kablet ud med et cat6 og det gir stadig kun 90mbit internet, har testet mig frem til at den må være gal med kablet fra router til switch, som er cat6 UTP, har googlet mig til at et STP kabel skulle kunne afhjælpe evt forstyrrelse da det er shielded - cat6 UTP kablet fra router til switch er nemlig 15-20m langt.
Testede setup'et med et helt kort 1m cat6 kabel mellem router og switch og så var der pludselig fuld smæk på kablet fra switch til computer. Så tror router og switch forhandler sig frem til 100mbit forbindelse på mit lange cat6 utp kabel hvorimod computere direkte på det lange kabel forhandler sig til 1Gbit med routeren - lidt weird men prøver et langt cat6 stp kabel :)
Avatar billede puren Ekspert
25. august 2019 - 22:14 #3
kedden >> du skal lige huske på at de 600/600 er til når du henter/sender FRA/TIL sotfas server, hvad hastighed du for fra/til internettet kan stofa jo ikke love noget om.. så i teorien kunne stofa kun have en 10/10 mbit forbindelse til internettet, og som de gør nu sælge 600/600 mbit forbindelse til kunden og have deres på det tørre
Avatar billede kedden Praktikant
25. august 2019 - 22:54 #4
arh den går vist ik - Stofas produkt til mig ER en forbindelse til nettet der leverer 600mbit fra de services der ligeledes kan det - ellers kommer jeg efter dem, eksterne flaskehalse vil jeg dog ikke klandre dem for.
Og min forbindelse tester iøvrigt ca de 600mbit når jeg ikke kører via switch på det lange kabel - derfor jeg mistænker komboen router + switch + langt cat6 UTP for at være problemet
Avatar billede puren Ekspert
25. august 2019 - 23:44 #5
så må du efter dem men loven er helt på deres side... ´

så er det jo bare i gang med at fejl søge...
prøv med at bytte kabler ud og se om du skulle have et dårligt kabel hvor en leder er knækket over og hvad hvis du kobler en computer mere i switchen kan du så overføre med gigabit hastighed(125Mbit/s) på fra computer til computer??

som KHN skriver er cat 5e er ikke godkendt til gigabit men kan sagtens køre det
Avatar billede kedden Praktikant
26. august 2019 - 07:56 #6
jep tænker også at kablet kunne være et issue, især når jeg på kort kabel ml router og switch ikke oplever nogen problemer. Har selv lavet enderne på det lange cat6 kabel så dem vil jeg lige tjekke efter - ellers vil jeg prøve et skærmet kabel.

Syntes dog stadig det er besynderligt at min workstation og macbook koblet direkte til det 20m lange cat6 utp kabel fra routeren forhandler 1Gbit forbindelse mens switchen tilsyneladende er mere kabelkræsen og lander på 100mbit forbindelse.