Avatar billede klavil Seniormester
24. august 2019 - 20:08 Der er 2 kommentarer

Tilgin router fra Eniigproblem med Wifi

jeg har Eniig fiber og har efterhånden haft det i nogle år nu.
Vi bor i et 3 plans hus og for 2-3 år siden satte vi 2 ekstra routere fra D-Link op på hhv første sal, samt i kælderen. Routeren fra Eniig er i stueplan.
De er alle koblet sammen via kabel.
For at gøre det nemmere valgte vi at hver router har sit eget trådløst internet, altså 1sal 2,4 GHz og 1 Sal 5 GHz, samt det samme i kælderen og så Tilgin routeren som bare hedder 2,4 samt 5GHz.
Vi har haft problemer med Tilgin wifi i nogen tid on and of.
Når jeg siider ved min laptop i stueplan kan der pludselig kommer en gul trekant ved wifi i Windows 10 og der er ingen signal, hverken til 2,4 og 5 GHz. Jeg kan dog uden problemer koble mig på den router/accespoint på 1 sal eller i kælderen dog med et dårligere signal/hastighed.
Jeg kontaktede Eniig for 2 uger siden og han sagde at jeg ikke kunne anvende andet end port 1 i Tilgin routeren til netværk og det måske var derfor der var ustabilitet. Jeg købte så en 8 ports switch fra D-Link og koblede de 3 andre kabler over i den istedet for. De 2 af kablerne var dem der kørte til hver sin router på 1 sal samt kælderen. Det kabel der nu er i routeren fra Eniig er det fra fiberboksen samt det der går ti switchen. Jeg syntes efterfølgende at min dækning i kælderen blev bedre på 5 GHz da rækkevidden i haven var meget bedre.
Nu idag igen skaber det sig så meget at jeg slet ikke kan koble på Tilgin routerens wifi. Det skal siges at den i de sidste 14 dage er kommet med den gule trekant flere gange og at det for det meste er kommet igen, signalet, efter nogen tid.
Jeg ringer så idag til Eniig og får at vide at jeg sagtens kan bruge alle indgange i Tilgin routeren. Dernæst siger han at det nok er mine Acceespoints på 1 sal og kælderen der er skyld i det hele, da de skulle køre på samme wifi fremfor hver sit.
Jeg kan slet ikke få adgang til Tilgin Wifi men de andre to routeres wifi virker fint.
Tilgin routerens lys for Lan og Wifi blinker rigtig meget og det siger han kun viser der er trafik, men som jeg siger, så blinker de ikke med en fast hastighed men meget hurtigt også selv om der som lige nu, kun er en TV boks på kablet og alt andet er off.
Jeg er i syv sind og har ingen anelse om hvad jeg skal gøre.
Jeg mener selv at det kunne være selve tilgin routeren der er problemer med, men kan jo ikke bevise det.
Er der nogen der kan hjælpe mig her?
Undskyld den lange smøre
25. august 2019 - 01:15 #1
du skal sette op sådan

1er der net på din ISP ?
2 koblede 2 ud router til din ISP
slå DHCP fra på de 2 router
set samme SSID og kode på de 2 router så sku det køre

sådan her router 1 klavil2.4______> kode 63hgt5ed62
router 2 klavil2.4______> kode 63hgt5ed62

og hvis du har 5GHZ så
klavil5GHZ ______> kode 63hgt5ed62
Avatar billede klavil Seniormester
26. august 2019 - 11:11 #2
så du mener at alle 3 routere skal have samme trådløst netværk og ikke 3 forskellige?
Vil der så ikke blive problemer med at telefon m.m måske hoppe på en af de andre hvor signalet reelt bliver dårligere.
Hvad sker der ved det andet med 3 seperate wifi?