Avatar billede per2edb Guru
25. august 2019 - 10:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Genoprettelse via windowsImageBackUp

Jeg har windowsImageBackUp på en extern harddisk
Jeg skal genoprette min PC med win10 men kan ikke
finde filen over menuer(Google skriver det kan være tilfældet pga...)
Jeg har nu kun den mulighed at gå direkte til windowsImageBackUp
filerne på den externe harddisk
Her ligger ca 10-12 filer
Kan jeg benytte dem til genopretning ved at dobbelt klikke på dem?
Og hvis ja hvilken skal jeg klikke på?
Der er 2 stk med en ikon som et drev med extension. vhdx (En stor og en lille)
Skal jeg evt dobbel klikke på dem eller kun den store?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2019 - 11:21 #1
jf https://www.howtogeek.com/239312/how-to-restore-system-image-backups-on-windows-7-8-and-10/
ned til How to Restore Your Backup Through Windows’ Startup Options (7, 8, and 10)
så hold 'shift' nede og genstart pc - det bringer dig til en menu, og der vælges Troubleshoot (problemløsning), så vælges Avanceret, og der kan du vælge restore
Avatar billede per2edb Guru
25. august 2019 - 12:19 #2
Hej og tak men.....
Det har jeg næsten prøvet men kørte fast da der er mange menuer, og de jeg har prøvet førte til dos og Reboot and....
Det tør jeg ikke

Kan du hjælpe med mere nøjagtig hvad jeg skal vælge efter avanceret
Jeg kan heller ikke se min windowsImageBackUp
på den externe harddisk bliver aktiveret?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2019 - 12:40 #3
jeg bruger selv en anden løsning, så har ikke testet det igennem selv - desværre.
Meh du skulle ved Advanced se noget som
https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/11/rd_10.png.pagespeed.ce.EATE5G9U45.png
og der er det den midterste i venstre side
Avatar billede per2edb Guru
25. august 2019 - 13:33 #4
Din anbefaling har jeg prøvet før men kommer til en menu der spørger om placeringen af den externe disk.
Det er den jeg ikke kan få access til
Kan det tænkes den externe dvd er formateret forkert - og hvad gør jeg så
(Det var derfor jeg til start spurgte om man bare kunne dobbeltrykke på filerne
Avatar billede per2edb Guru
25. august 2019 - 13:36 #5
Disken er er Toshiba filsystem NTFS d: drev
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2019 - 14:25 #6
jeg fandt dette vedr usb-boot ting, og det er nok det samme hos dig
"Select the FAT32 file system to be able to boot either BIOS-based or UEFI-based PCs."
Nogle pc'er har en 'win PE' partition, som man kan boote på til gendannelse - det kan være at den kan se din disk og klare det...
Avatar billede per2edb Guru
25. august 2019 - 19:57 #7
Jeg har fundet et program der hedder AOMEI  Backupperstd.exe der kan finde  windowsImageBackUp på den externe harddisk
Tak for hjælpen

Men fremtidigt må jeg have en bedre løsning til Back up
Jeg ønsker stadig et externt medie (ikke skyen) og microsoft backUp software
direkte fra win 10
Kan du foreslå en super løsning direkte fra et eksternt medie, hvor man direkte herfra
kan starte en restore
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2019 - 20:19 #8
jeg er på macrium reflect - kræver lige, at du en gang laver en boot-usb-stick fra programmet - men så laver du ellers backup/image af din pc med jævne intervaller (jeg har 4 gamle diske, som kører på skift i en usb-dok, så kan gå et kvartal tilbage ca)
https://www.macrium.com/reflectfree - bare vælg den gratis...
dock https://www.amazon.com/Cable-Matters-Docking-Station-Support/dp/B0099TX7O4 kan tage 3½" og 2½" diske + ssd'er
disk 1 er med image fra da jeg købte pc, og 2-4 er på skift ca månedsinterval
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2019 - 20:21 #9
btw: macrium-filen fra backup kan du åbne med stifinder (dobbelt-klik), og trække enkelte filer ud - uden det store system igangsat. Det er kun til at total-renovere en pc, at du skal boote på usb'en og indlæse image.
Avatar billede per2edb Guru
30. august 2019 - 16:42 #10
Du skriver:
Det er kun til at total-renovere en pc, at du skal boote på usb'en og indlæse image.
Det er det jeg skal
Hvordan kan jeg det?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2019 - 17:00 #11
det var vedr macrium-backup - enkelte filer/mapper kan du hente direkte via stifinder, så der er programmet macrium ikke nødvendigt.

Windows' eget har jeg ikke prøvet - men se i lokalavisen om der er en udkørende nørd/ekspert i it, der kan hjælpe dig (hos dig) den lille time, det vil tage. I området omkring Helsingør er det Jumbo på https://www.jumboshop.dk/support
- de skriver i øvrigt der, at
Har du software problemer med Microsoft produkter, kan Microsoft User Group kontaktes på Tlf. 44 89 01 11
så det er måske vejen til at finde en forklaring/guide...