Avatar billede Oscar.Skov Mester
28. august 2019 - 17:19 Der er 7 kommentarer

Hvordan crawler man data fra bilbasen.dk?

Hej
Jeg kan se at der på mange bilforhandleres hjemmesider vises biler fra bilbasen.
Er der nogen der ved hvordan den data bliver crawlet og sendt til en database som man selv har?
Tilbyder bilbasen noget, eller skal man selv igang?
Avatar billede Slater Ekspert
28. august 2019 - 17:51 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2019 - 18:45 #2
Jeg tvivler paa at API tillader crawl.

Det er heller ikke tilladt ifoelge deres regler.

https://www.bilbasen.dk/brugeraftale

Regler for anvendelse af Bilbasen

Forbrugeren garanterer ved sin accept af disse vilkår, at Forbrugeren ikke i forbindelse med sin brug af Bilbasens ydelser:
...
    vil kopiere, ændre eller distribuere hele eller dele af Bilbasens hjemmeside eller dens indhold, ophavsrettigheder, varemærker eller øvrige immaterielle rettigheder,
    uden Bilbasens forudgående skriftlige godkendelse vil benytte eller opfordre andre til at benytte nogen former for robot, søgerobotter, scrapers eller andre automatiske midler til at få adgang til Bilbasens ydelser og indsamle indhold til noget formål,

De bilforhandlere som linker gør det vel til biler som de selv har til salg paa bilbasen.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. august 2019 - 19:18 #3
hvis du har oprettet annoncer, så se på https://www.bilbasen.dk/mine/annoncer
Avatar billede acore Ekspert
29. august 2019 - 09:29 #4
bilbasen.dk tillader - som arne_v skriver - ikke crawling i deres betingelser. Men de tillader det i deres robots.txt og de har sikkert ikke noget imod at google besøger dem, så om det tillades eller ej er ikke helt klart og kommer i sidste ende nok an på formålet.
Avatar billede Oscar.Skov Mester
29. august 2019 - 21:52 #5
Hej, tak for svar fra jer alle! :-)
Formålet med at crawle data fra bilbasen.dk vil netop være, at vise en specifik forhandlers biler, hvor samme forhandler ejer hjemmesiden der crawles fra.

Eftersom at deres retningslinjer er som de er, ja så er der vel ikke andet at gøre end man må oprette dem manuelt på hjemmesiden?
Avatar billede acore Ekspert
29. august 2019 - 22:08 #6
Det bliver ikke lovligt af at du kopierer det manuelt. Kan du ikke spørge Bilbasen om det er ok, og om du kan bruge deres API?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2019 - 23:29 #7
At hente for en bestemt bruger er nok understoettet af API.

"Show BilBasen user vehicles" lyder som noget af det rigtige.

Og at hente links til sine egne annoncer via API kan naeppe kaldes crawling.