Avatar billede kurtba Ekspert
04. september 2019 - 22:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problem med gmail fra Outlook

En bekendt har en gmail som de læser fra en ipad, en mac computer og en win 10 computer. På sidstnævnte bruger de outlook til at læse gmail.
For ca. 14 dage siden fik de pludselig fejl, hvis de forsøgte at tilgå gmail kontoen fra win pc.en og fra mac.en. Fra ipad er der ingen problemer.
Jeg har d.d. prøvet om jeg kunne få hul i gennem fra win 10 pc.en, hvor de bruger outlook 2007, men uanset hvad jeg gjorde, siger den at der er fejl i brugernavn eller password. Den var at op til at bruge pop3 serveren. Har kigget på portnumre, ssl og tsl indstillinger samt at det er de rigtige servere, som den kalder. Alt så korrekt ud. Fjernede så kontoen og prøvede at sætte dem op forfra, både som pop3 og som imap. Kunne ikke konfigureres automatisk så forsøgte manuelt, men hele tiden samme fejl.
Kan sagtens tilgå mailen direkte fra browseren, så både emailadresse og password  er korrekt.
Prøvede så at skifte password, men stadig samme resulltat. Kan ikke tilgå fra pc og mac men godt fra ipad og direkte i browseren.
Har opsat gmail på computere utallige gange, så mener godt, at jeg kan finde ud af det, men kan dog ikke gennemskue, hvorfor problemet er opstået.
Nogen ideer?
Avatar billede INK Ekspert
04. september 2019 - 22:58 #1
Outlook 2007 betragtes som en usikker app af g-mail. (Den supporteres heller ikke mere med sikkerhedsopdateringer, så det er vist meget fornuftigt). Hvis du eller din bekendte tør tage risikoen, kan i slå usikre apps til i g-mail, så virker det formentlig.
Alternativt kan i anvende mail-appen i Windows10 eller Thunderbird appen.
Man kan også på e-bay købe en licens til Office 2010. Licensen koster ca. 50,- kr. Den vil så virke i nogle år.
Hvilken app anvendes på Mac og hvilken udgave af MacOS?
Avatar billede kurtba Ekspert
05. september 2019 - 12:32 #2
Usikre apps var slået til i g-mail. Jeg prøvede ikke noget på Mac.en, da jeg ikke er særlig kendt med det system, og da jeg ikke kunne få det til at virke på win pc.en, så jeg ikke nogen grund til at forsøge med et system, som jeg ikke rigtig er inde i.
Nu har jeg så prøvet på en anden pc med office 2016 at oprette kontoen i outlook 2016, hvor jeg så fik fuldstændig samme fejl. Efter at have lavet div. forsøg loggede jeg ind på deres google konto og bemærkede, at der her var lavet 2 trins bekræftelse for at komme ind. Den deaktiverede jeg og prøvede så igen i outlook 2016, og nu kunne jeg oprette både imap og pop3 konto, som virkede. Så umiddelbart ser det ud til, at det har en betydning for om man kan synkronisere med Gmail via et mailprogram. Nu mangler jeg så lige at få testet om det også har ændret noget hos dem i outlook 2007. Krydser fingre.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. september 2019 - 21:58 #3
Så fik jeg prøvet på en outlook 2007 installation, og det virkede. Så tilbage til dem med problemet, og nu virkede det så også hos dem.
Men synes godt nok, at det er mærkeligt, at en totrins godkendelse til en google konto skulle give problemer med at synkronisere en gmail via et mailprogram.
Jeg sætter løsning ved dig ink, da du fik mig til at se nærmere på sikkerhedsproblematikkerne.