Avatar billede foldager Novice
06. september 2019 - 12:43 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Standard billedtypografi

Jeg kan godt lide at formatere mine billeder med en skygge. 99% af de billeder jeg indsætter i Outlook og Word skal have skygge, hvorfor jeg tænker om man kan sætte dette som en default et eller andet sted?
Som det er nu skal jeg hver gang jeg har indsat et billede, vælge billedtypografien, hvilket er lidt bøvlet da der er for mange valgmuligheder.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. september 2019 - 23:59 #1
Figurer ol. med selvvalgt opsætning kan sættes som standard for nye figurer. Det samme er ikke muligt med billeder. Det ville være muligt at lave en makro, men der skulle så laves en til både Word og Outlook, da programmering i de forskellige Office-programmer er forskellig.

Nedenfor har jeg anvist en mulig løsning, som kan være ganske hurtig at arbejde med i praksis. Princippet er at lave og udnytte en Autotekst med et korrekt formateret billede. Gør sådan:

1. I Word, Indsæt et vilkårligt billede og tilføj skygge m.v., som du ønsker det.

2. Markér billedet og gem det som Autotekst (fanen indsæt > Genvejselementer > Gem markering i galleri over hurtige dele – ELLER meget hurtigere: tast Alt+F3).

3. I dialogboksen ”Opret ny dokumentkomponent”, indtast et passende navn (TIP: lad være at bruge et alm. ord, da der så vil poppe et vindue op, hver gang du har skrevet det ord – forslag: start f.eks. navnet med underscore, _). I ”Galleri”, vælg ”Autotekst”. Foretag øvrige valg efter ønske (du kan vælge at beholde standardvalgene i felterne). Klik OK.

Når du skal indsætte et billede:

1. Indsæt den oprettede Autotekst – kan hurtigst gøres ved at skrive det navn, du har givet den i pkt. 3 ovenfor, og taste F3.

2. Højreklik på billedet og vælg ”Skift billede” > vælg det relevante fra listen.

Opret tilsvarende en Autotekst i Outlook – kan bruges på samme måde som i Word.
Avatar billede foldager Novice
17. september 2019 - 22:47 #2
Tak, det vil jeg prøve