Avatar billede Ksorens Novice
07. september 2019 - 22:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Blokeret af russisk malware

Hej
Jeg er tilsyneladende blevet blokeret blokeret af malware. Jeg kan ikke tilgå Microsoft.com eller antivirus sider på nettet. Derfor er det jo svært at hente software, der kan løse problemet. Jeg har fint adgang til alle mulige andre websider. Jeg kører W10 1903 og Chrome som browser (har også prøvet med fx. IE, men det ændrer ikke noget). Jeg har ikke andre antivirus programmer installeret (er det dumt?). Jeg plejer at scanne med ESET Online Scanner med jævne mellemrum. Det kan jeg også godt, men jeg kan ikke længere downloade den nyeste def.fil. Den har fundet noget, men ikke det hele. Har I mulighed for evt. at maile mig software, der forhåbentlig kan hjælpe mig? Andre gode idéer?
Jeg har forsøgt at tjekke firewall indstillingerne for Defender, men det virker lidt uoverskueligt.
Avatar billede thov Forsker
08. september 2019 - 00:07 #1
Jeg har med held renset en svært inficeret PC med
Kaspersky rescue CD/USB
Hent den her:  https://support.kaspersky.com/14226
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 07:05 #2
Ja det er ikke smart ikke at have noget program til at beskytte oc og jeg er enig med thov du er nødt til at forsøge at rense med rescue cd.
Når thov beskriver Kaspersky er det faktisk den i den frie version jeg bruger https://www.kaspersky.dk/free-antivirus
Hvis det er Malware du har fået kunne Chameleon måske også være en mulighed?
https://www.malwarebytes.com/chameleon/
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2019 - 10:14 #3
Boot-cd har den store fordel, at de kører uden at Windows er aktiveret med noget som helst, dvs cd program kan slette filer og mapper frit. Til daglig brug er Windows egen Defender god nok - jeg har så tilkøbt adguard Pro for at slippe for reklamer.
Avatar billede Ksorens Novice
10. september 2019 - 10:55 #4
Tak for forslag. Som jeg skriver, kan jeg ikke tilgå hverken Microsoft.com eller antivirus websites. Meldingen er blot: "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website", når jeg klikker på de links, der er foreslået.
Jeg tænker jo lidt, at blokeringen må jo ligge i firewall'en. Nogen her, der har tjek på Windows 10 Firewall? Der er, så vidt jeg kan se, ikke oprettet nogen regler.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2019 - 11:48 #5
du kan kontrollere firewall med et program
https://www.majorgeeks.com/files/details/windows_7_firewall_control.html

alternativt, installer en anden firewall - det slå windows firewall fra - hvis det virker, så er det firewall-problem, ellers ikke.
Avatar billede Ksorens Novice
10. september 2019 - 14:27 #6
Jeg har faktisk nu fået en fornemmelse af, at det kunne være et DNS-problem. Når jeg forsøger at tilgå microsoft.com, kan den ikke finde DNS-serveren. Men jeg har ingen problemer med at åbne google.com og stort set alle "almindelige" websider.
Et antimalware program vil nok heller ikke kunne finde/rette sådan et problem?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2019 - 14:45 #7
jeg har sat dns i router - så behøver jeg ikke sætte det på den enkelte pc/tlf.
Har valgt OpenDNS
Primary DNS: 208.67.222.222
Secondary DNS: 208.67.220.220
men kunne lige så godt have valgt google's 8.8.8.8 og 8.8.4.4
Avatar billede Ksorens Novice
10. september 2019 - 23:00 #8
Nå, jeg har fundet noget sw, der omdirigerer til andre DNS-servere. Tror, jeg har fået styr på det. Lige pt. virker det, men jeg er nok desværre nødt til at geninstallere Windows, for at være sikker på, at der ikke stadig er malware. Tak for de indput, jeg har modtaget.