Avatar billede Slettet bruger
09. september 2019 - 09:55 Der er 24 kommentarer

Laptop fryser tit efter installation af linux

Hej alle jeg har et lille problem med min Lenovo t400 efter jeg gik fra windows 10 til Linux oplever jeg tit at laptoppen fryser midt i det hele selvom jeg intet har liggende på computeren og kun har Firefox åbent ?
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2019 - 09:56 #1
Ps det er Ubuntu 18.04.3 LTS
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2019 - 15:49 #2
Har du tjekket om der skulle være en anden grafik driver?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2019 - 15:53 #3
tjek strømstyring - der skal være maks på usb og wifi - må ikke lukke noget ned for at spare strøm.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2019 - 13:31 #4
Jeg prøver lige at installer grafik driver
Jeg har set en masse videoer på Youtube omkring hvordan man installere programmer på Linux hvor jeg ser mange skrive Cd /også mappen

Men den kan ikke finde filestien på min
Hvad skal man skrive som Cd når det er  linux på dansk ?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2019 - 13:48 #5
læs lige denne igennem, der er flere tips undervejs
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=158864
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2019 - 14:01 #6
Tak for linket det gav nogle flere informationer. Jeg står dog med et lille problem nu jeg har afinstallereret driveren så jeg er nødsaget til at installere den rigtige driver jeg har hentet den fra Amd's hjemmeside mit problem er bare nu hvordan jeg installere en .run til på Linux? Jeg synes deres installationsfunktioner er total komplicerede i forhold til Windows men det handler vidst mere om tilvænning 😊
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2019 - 14:14 #7
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2019 - 14:25 #8
"Open a terminal (Applications->Accessories->Terminal).

enter
cd /home/user/Downloads"

?/hjem/bruger/hentet
hvad skal der stå istedet for "cd" når det er på dansk ?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2019 - 14:56 #9
cd er næppe oversat - det er ChangeDirectory - (gåtilmappe)
prøv bare
cd ~/Downloads
~ er AltGr + tast til højre for å, slip taster og tryk mellemrum, så vises den
~ er brugerens mappe (/home/user)
user er nok dit brugernavn, da der kan være flere på - ligesom i windows.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2019 - 17:52 #10
terminalen skriver således:

sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd/downloads
bash: cd/downloads: Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ /hjem/sindo/Hentet
bash: /hjem/sindo/Hentet: Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd/home
bash: cd/home: Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd ~/downloads
bash: cd: /home/sindo/downloads: Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd ~/home/user
bash: cd: /home/sindo/home/user: Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd~/home/sindo
bash: cd~/home/sindo: Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ ^C
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
chmod: kan ikke tilgå 'amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run': Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ ^C
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 07:35 #11
så nu fandt jeg ud af hvordan man gik til en bestemt mappe spørgsmålet er nu hvordan køre jeg den .run fil ?

sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd /home/sindo/Skrivebord
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ chmod + x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
chmod: kan ikke tilgå 'x': Ingen sådan fil eller filkatalog
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run: kommando ikke fundet
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2019 - 08:48 #12
med

chmod +x filename.run
./filename.run

den første vil give alle lov til at køre filen (dvs uanset dine rettigheder, så vil den)
derefter køres den.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2019 - 08:54 #13
nok med

sudo

først på linjer, fx
sudo chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run

hvis altså filen ligger på skrivebord, og ikke i download...
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 12:12 #14
der sker ingen reaktion :( installations programmet popper ikke frem

sindo@sindo-ThinkPad-T400:~$ cd /home/sindo/Skrivebord
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ sudo chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
[sudo] adgangskode for sindo:
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 12:17 #15
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run./amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
chmod: kan ikke tilgå 'amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run./amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run': Ingen sådan fil eller filkatalog
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2019 - 12:34 #16
ved #14 var du på
sindo@sindo-ThinkPad-T400:~/Skrivebord$ sudo chmod +x amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
[sudo] adgangskode for sindo:

og der har du selvfølgelig indtastet din brugers adgangskode...
så er chmod på plads - nu skal det bare køres
sudo ./amd-driver-installer-catalyst-13.1-legacy-linux-x86.x86_64.run
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 13:12 #17
Du er genial tusinde tak nu ved jeg endelig hvordan man køre sådanne filer .

men nu siger den Check if system has the tools required for installation.
"
fglrx installation requires that the system have kernel headers.  /lib/modules/5.0.0-27-generic/build/include/linux/version.h cannot be found on this system.
fglrx installation requires that the system has make tool. make cannot be found on this system.
fglrx installation requires that the system has gcc tool. gcc cannot be found on this system.
One or more tools required for installation cannot be found on the system. Install the required tools before installing the fglrx driver.
Optionally, run the installer with --force option to install without the tools.
Forcing install will disable AMD hardware acceleration and may make your system unstable. Not recommended."
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2019 - 13:53 #18
der må næsten være et link der, hvor du fandt .run-filen
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 14:31 #19
Jeg har installeret make og gcc nu men fejler ved /lib/modules/5.0.0-27-generic/build/include/linux/version.h

Kan  finde en fil med næsten samme navn iversion.h
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2019 - 14:45 #21
ups - 64bit er lidt nede på siden - du skal ikke have 32bit
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 14:56 #22
jeg har installeret  5.0.0-27-generic og geninstalleret det igen for at være helt sikker
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2019 - 14:56 #23
men intet virker :(
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2019 - 15:10 #24
efter genstart? ellers har jeg ikke andre forslag...