Avatar billede Novicen Novice
10. september 2019 - 14:44 Der er 4 kommentarer

USB-problemer

Kære computerkyndige!

Jeg er den lykkelige ejer af en ældre, stationær MyCom-computer, som har tjent mig godt i mange år. Over det sidste halve år er den imidlertid begyndt at fryse, når jeg har et USB-stik siddende i den. Der kan gå timer før den fryser, og der synes ikke at være nogen speciel årsag til, at det pludselig sker. De sidste par uger er disse episoder, hvor den fryser, taget til, og nu fryser den næsten øjeblikkelig, når jeg sætter et USB-stik i den. Det er med sikkerhed ikke et softwareproblem; computeren har udskiftelig intern harddisk, og den fryser også med en anden harddisk med et andet operativsystem indsat. Jeg har udskiftet det lille CMOS-batteri i computeren, som jeg havde mistanke til kunne være ved at være fladt, men uden nogen effekt. Mit spørgsmål til de mere computerkyndige end mig er nu: Kan fejlen med nogen sandsynlighed tilskrives en hardwarefejl på en chip, der uden alt for megen besvær kan udskiftes? Computeren fungerer fint, når bare den ikke skal kommunikere med omverdenen.

Med venlig hilsen
Novicen
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. september 2019 - 15:46 #1
Hvilket styresystem er det installeret ? Du skriv "ældre computer" men alt er jo relativt, det kan f.eks. være 4, 5, 6 eller måske 10 år.
Hvad er den præcise model?
Prøv at rense den med CCleaner:

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

For at få et overblik over computerens generelle tilstand, installer gratisprogrammet
Speccy:

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Prøve evt. også at opdatere driverne.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2019 - 16:43 #2
strømstyring.
slå det fra overalt i windows
og slå det helt fra i BIOS

det slukker og tænder portene, og så hakker lydkort, netkort, mus, frys frys frys
Avatar billede Novicen Novice
10. september 2019 - 17:18 #3
Tak for de foreløbigt indkomne svar. Jeg prøver i første omgang tippet med strømstyring.
Avatar billede Novicen Novice
11. september 2019 - 18:47 #4
Kære Sidwave!
Nej, det hjalp desværre ikke med strømstyringen. Jeg tror stadig mest på en hardwarefejl.
Hilsen
Novicen