13. september 2019 - 09:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel VBA til PDF - border problematik

Er der en der har erfaring med denne problematik

Excel layout er fint og i grå farver - når der gemmes som PDF er det super fint, men når det gemmes via VBA og ExportAsFixedFormat bliver nogle af de grå linier sorte... forskellen er vist i dette PDF dokument.

https://smartofficedk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/fv_smartoffice_dk/ERe52M6dbERFsqHuH9Oh-JMBLStfgEaxRMATq8YNpM8tGg?e=YIT2rp
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. september 2019 - 09:38 #1
13. september 2019 - 09:57 #2
Tak Jan, det er allerede ca. sådan jeg gør det
.ExportAsFixedFormat _
              Type:=xlTypePDF, _
              Filename:=pathString, _
              Quality:=xlQualityStandard

Lige inden kan jeg sætte
"sheet".PageSetup.BlackAndWhite = True
og så kommer alt ud i sort/hvid, men det var jo ikke planen... greyscale er ønsket

Jeg ved ikke om det kan være printer afhængigt... i såfald er det ikke så godt
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. september 2019 - 10:37 #3
tænkte bare om
"sheet".PageSetup.PrintGridlines

kunne være den der skal stilles (ren tanke)
13. september 2019 - 10:48 #4
okay, den er = False, og der er en prikket let grå, som danner rammerne - border overskriver altid gridlines ellers, men PringGridlines er sat til False - jeg undres
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. september 2019 - 11:01 #5
Enig, alternativt ville jeg nok lave vba opsætning af et kopieret ark til pdf og slette det efter det er gemt som pdf!!
13. september 2019 - 11:13 #6
Der er selvfølgelig en mulighed, men det virker lidt som at går over åen efter vand - der må være en forklaring - så den leder jeg efter.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. september 2019 - 11:21 #7
Enig, men det er ikke første gang MS ikke overholder standarter, synes jeg er støt ind i det i flere sammenhænge.
03. november 2019 - 08:19 #8
Det kan fikses ved at fjerne en lille markering... Save As option for PDF type

[Save As] dialog - vælg PDF som type
Klik Options knappen
Fjern markeringen for "ISO 19005-1 compliant (PDF/A)"

Og NEJ, præcis dette punk kan man ikke tilgå fra Excel VBA.. man kan komme omkring det ved at snakke med Registry DB