Avatar billede brasso Forsker
21. september 2019 - 23:15 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Win 10 gemmer ikke timeout indstillinger for pauseskærm!

Hej
Har fået et problem med at win 10 (1903), ikke gemmer timeout indstillingen for pauseskærm timeout.
Jeg kan rette den, og vælge anvend, og det ser ud til at rettelsen accepteres, men efter at have valgt OK, resettes den til 1 minut.
Computerne har bværet lånt ud til en der har gået på skole, og jeg har en fornemmelse af at deres IT-afdeling har pillet ved et eller andet.
Jeg ved i hvert fald at der har været installeret en office pakke, som er afinstalleret igen. Og jeg har en ide om at der har været installeret et eller andet sikkerhedsprogram, som også er afinstalleret.
Desuden dukker der i starten en besked op, hvor der står "Hvilken app vil du bruge til at åbne denne fil". Filen er oprettet af noget der hedder fsutil, som så vidt jeg har fundet ud af er et eller andet Windows program der holder øje med disken i maskinen.
Lidt systemoplysninge:
Windows 10 Pro (opdateret med 1903 udvidelserne).
Maskinen HP Elitebook, med en 256 GB SSD,
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2019 - 07:20 #1
Kan der være installeret et screensaver program Eller lign.der overtager Windows 10 funktionen til skærmen. Prøv at tjekke start programmer sammen med Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2019 - 07:54 #3
Besked dukker sikkert op fordi pc når den tændes skal tjekke ind på det netværk den har været en del af. Denne fil kan af gode grunde jo ikke findes hos dig. Kunne derfor være i tvivl om  #2 løser problemet lige på det punkt??
Det med at den leder efter noget kan også stå noget om i opstart programmer. Hvis ikke så skal du i registeret under "run" og finde synderen.
Du skal kigge under disse steder derinde
https://www.akadia.com/services/windows_registry.html
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2019 - 07:59 #4
Formoder ikke du har noget på den som du skal bruge.
Havde det så ikke blot været bedre at lave en nyinstallation af 1903 for at være sikker på at alle unoder forsvinder i samme hug?
Avatar billede brasso Forsker
22. september 2019 - 10:37 #5
Hej
Jeg har kørten Windows repair fra blå skærm i opstarten, det løste problemet med pause skærmen.
Filen der bliver genereret i opstarten hedder bare Bente uden ekstension (Bente er brugeren), jeg har så omdøbt den til Bente.rtf og åbnet den i Wordpad, så ser indholdet sådan ud:

ÿþage : fsutil behavior query <option>

<option>

allowExtChar
bugcheckOnCorrupt
disable8dot3 [<Volume Path>]
disableCompression
disableCompressionLimit
disableDeleteNotify [NTFS|ReFS]
disableEncryption
disableFileMetadataOptimization
disableLastAccess
disableSpotCorruptionHandling
encryptPagingFile
memoryUsage
mftZone
quotaNotify
symlinkEvaluation
disableWriteAutoTiering [<Volume Path>]
disableTxf [<Volume Path>]

Please use "fsutil 8dot3name query /?" for more information.

For DisableDeleteNotify if neither "NTFS" nor "ReFS" is specified, both values are shown."

Det giver ikke umideelbar nogen mening for mig, hvad jeg skal gøre??
Kan man ikke på en eller anden måde slå fsutil fra permanent?
Avatar billede brasso Forsker
22. september 2019 - 10:41 #6
I start ligger der noget der hedder Microsoft Teams, som jeg ikke umiddelbart kan se skal bruges til noget. Der var oprettet et Team, som jeg deaktiverede/Slettede, da det havde navn som den der har haft lånt maskinen. Kan det tænkes at det er den der kigger på et eller andet net (måske skolens) efter et Team?
Avatar billede brasso Forsker
22. september 2019 - 12:33 #7
Hej Jeg deaktiverede Microsoft Teams i start, og det ser ud til at det løste problemet med den mystiske fil der blev genereret ved opstart. Så alt ser fint ud nu. Tak for alle input til tråden.
Avatar billede brasso Forsker
22. september 2019 - 12:36 #8
Opgaven løst af mig selv, med hjælp fra 220661, som ledte mig på sporet ved at anbefale et kig i "Start med Windows" (Kørende processer).
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2019 - 13:20 #9
Godt du kom i mål.
Hvis der dukker noget op du ikke lige kan løse så vil jeg anbefale en clean install af Windows :-)
Avatar billede brasso Forsker
22. september 2019 - 14:44 #10
CITAT>Godt du kom i mål.
Hvis der dukker noget op du ikke lige kan løse så vil jeg anbefale en clean install af Windows :-)<CITAT SLUT.
clean install af Windows anser jeg for at være absolut sidste løsning. Der findes masser af gode programmer der løser forskellige problemer, det er bare lige med at finde de rigtige! Jeg hader clean install, da der er en hulens masse arbejde med at geninstallere diverse programmer, og personlige indstillinger. Jeg har da haft en del PC'er mellem fingrene, hvor der har været mange forskellige fejl, lige fra virus angreb til hardware problemer, og jeg husker ikke en eneste gang jeg har været nødt til at ty til en Clean Install. Dette skyldes i mange tilfælde fora som dette, hvor der er personer der deler den fælles interesse med at bikse lidt rundt med sagerne, og så i fællesskab finde løsninger på diverse problemer. Tit og efte må man ty til at rette direkte i registry, det er der heldigvis så også mange der har helt fint styr på.
Normalt sørger jeg altid for at have et system image og en total disk image, af de PC'er jeg normalt vedligeholder, og data sætter jeg normalt Google Sync (Drev) til at holde øje med, så er man rimelig godt sikret. Til image oprettelse bruger jeg Aomei og er veldig godt tilfreds med dette program i gratis udgaven.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2019 - 19:33 #11
#10 Jeg er enig.
Og det var jo også derfor jeg først km med "In place upgrade"  hvor du beholder både programmer og private filer og kun arbejder i selve systemet