Avatar billede Besil Seniormester
27. september 2019 - 08:50 Der er 4 kommentarer

Backup og zip-filer?

Hej
Jeg tager backup af alle mine ting i en sky (Elgiganten)
Nu er jeg dog ved at løbe tør for plads på min PC+eksterne drev, og tænker om jeg kan lave nogle af mine mapper om til zip-filer.
Jeg vil derved stadig have filerne liggende i skyen, og så zip-filerne på min computer/drev.

Kan jeg det, eller er zip-filer ikke en god idé?

Med venlig hilsen
Lise
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2019 - 09:54 #1
Det er en skidt idé.

Det vil du erfare første gang du åbner en ZIP fil, og det viser sig der er en lille fejl i... - det gør hele arkivet ubrugeligt.

Det vil være langt bedre at bruge nogle få hundrede kroner på en USB-stick (Heller ikke 100% pålidelig), eller en ekstern harddisk. (Som selvfølgelig også kan fejle).

Men som med al anden backup, afhænger det 100% af hvad der er lettest for dig - den dårligste backupløsning er den med mest pålidelige drev, men som er besværlig at tilgå, så man aldrig får taget backuppen.

Så hvis ZIP filer fungerer for dig og er let at håndtere, vil det sandsynligvis være en fin løsning for dig.

Og så afhænger det af, hvilket "cloud" lager du bruger. Microsoft OneDrive har jo eks. indbygget backup/versionsstyring, så det er utrolig svært at miste data her... - selv efter et "ransomware" angreb.
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. september 2019 - 10:39 #2
#1: Er det sidste noget, du har efaring for? Jeg ved i hvert fald for nogle af de andre cloud-systemer, da gælder det ganske vist nok, at der er versionsstyring, men den rækker typisk ikke langt nok tilbage til, at det hjælper noget -- medmindre man (inden problemet opstod) havde kastet klejner i et pro-abonnement.

#spørger: Jeg vil sige, at nu har jeg arbejdet med zip-filer siden midten af 1990'erne, og jeg har kun oplevet at de er fejlet, hvis det medie, som de ligger på fejler. Derfor vil jeg vurdere, at hvis du kan leve med det praktiske besvær, og du sikrer dig, at du har backup af filerne, kan zip godt være en løsning. Men du kommer til at skulle pakke filerne ud, hver gang du skal "bruge" dem.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2019 - 11:34 #3
@Ejvindh

OneDrive "gratis" giver over 25 versioner tilbage i tiden - kører man OneDrive for Business kan den sættes yderligere op. Det burde være rigeligt for de fleste, tænker jeg.

Jeg ved ikke hvordan "Elgiganten" fungerer - kører formentlig Amazon Cloud, hvor jeg også mener der er noget versionsstyring indbygget. Det troede jeg egentlig også Google Drive havde, men jeg har ikke været i stand til at gennemskue den.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. september 2019 - 12:59 #4
Hvis dine filer er komprimeret i forvejen - f.eks *.jpg filer er der ikke megen plads at hente. Så at gøre for plads besparelse er nok ikke en god ide.

Der kan være være visse fordele ved at en antal filer pakkes logisk sammen både af overskuelighed og håndtering. En zip fil med 1000 små filer er hurtigere at kopiere/backe up end de 1000 filer.

Visse programmer herunder delvis stifinder håndterer zip og rar filer integreret så udpakningen sker 'bag om ryggen' på dig. eks billed visningsprogrammet ACDsee.