Avatar billede martens Guru
28. september 2019 - 01:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregne difference / timer virker ikke som det skal

Jeg har et lille problem med noget differnceudregning, der ikke rigtig virker som jeg gerne vil have det til....

jeg har to kolonner med et timeantal jeg vil trække fra hinanden, men når je forsøger kommer der ikke det korrekte antal timer frem, eller i det korrekte format...
Håber der er en skarp hjerne, der lige kan se hvad der går galt ( eller hvad jeg gør galt ..... )

filen kan downloades her :
https://1drv.ms/x/s!Aog7vvlTrHB6kJAgi36nwLWh04a3hQ?e=yvbH6d

på forhånd tak
Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. september 2019 - 05:28 #1
Jeg kan få det til at virke ved at formatere kolonnerne D, F og G til [t]:mm.

Det lidt underlige er, at 1080:00 minus 1:50 er lig med 1078:09 - der mangler jeg altså et minut i, at det passer. Gad vide hvor det minut bliver af?

Formateringen findes nederst i special-formatering.
28. september 2019 - 09:14 #2
Dato og tid...
- en dag er = 1
- en time er = 1/24
- 1080 er 1080 dage i dato/tid metoden i Excel
- 1:50 svarer til 0,0767593 i heltal - da 50 jo er 5/6 af en time

Konverering til af 1:50 om til heltal, så skal det ganges med 24 - og først da giver det mening at trække de to tal fra hinanden.
1,5*24 = 1,842222

Så formlen i F2 kunne hedde (parenteserne er selvfølgelig overflødig)
=E2-(D2*24)
Så får du 1078,157778

Ja med formatering til [t]:mm - den [] klammer gør at tiden kan regne med mere end 24-timer, og det kan også løse denne slags problemstillinger, men blot hold for øje hvad du regner med.