06. oktober 2019 - 20:49 Der er 6 kommentarer

Slettet filer

Hej.

Jeg har været i denne uheldige situation at jeg har fået slettet alle mine gymnasie dokumenter på min Mac. Jeg har prøvede at søge efter muligheder for at fremsøge slettede filer igen. Har kun kunnet finde nogle få, men mangler stadig mange filer endnu. :(
Jeg har brugt den gratise version del af Disk Drill programmet.
Håber der er håb endnu.
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2019 - 20:58 #1
Du har vel en sikkerhedskopi? Med Mac Timemachine og en ekstern harddisk er det jo standard rutine.

Håber du kører programmet fra en anden Mac og har sat din egen Mac som "ekstern harddisk" (T+opstart). Ellers gør du ondt værre ved at overskrive det du leder efter.
06. oktober 2019 - 21:20 #2
Jeg har aldrig fået Timemachine op og kører. Det eneste jeg har brugt er iCloud, men det hjælper ikke meget i denne situation.

Har ikke læst nogle steder at de anbefalede at bruge sin mac som ekstern harddisk, så det har jeg desværre ikke gjort. Har kørt programmet direkte fra min laptop.
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2019 - 21:37 #3
Det med Timemachine husker du nok nu. Fortæl nu alle, at det er vigtigt med sikkerhedskopi.

Har du checket hvilke filer der evt. måtte findes i iCloud? Du kunne jo være heldig?

Prøv at stoppe brug af din Mac nu, og forsøg med en anden Mac at genskabe filerne ved at slå din egen Mac til som ekstern harddisk. Der er stadig en lille mulighed. Måske skulle du ofre penge på en pro-udgave af et recovery-program. Jeg ved ikke hvilket, der er bedst, men søg lidt på nettet.

Jeg har på en windows ekstern harddisk haft god erfaring med EaseUS Data Recovery. Ikke erfaring med Mac. Du kan forsøge trial versionen for Mac, og hvis den virker, så slagt sparegrisen. Formoder dine data er meget vigtige.
06. oktober 2019 - 21:59 #4
Har ingen af mine slettede dokumenter i iCloud.

Jeg prøver at give det et skud, også håbe på det bedste, også vil jeg kigge på den du har anbefalet.
Avatar billede INK Ekspert
01. november 2019 - 15:37 #5
Ser på en anden tråd, du har løst problemet. Af hensyn til andre bør du beskrive løsningen.
01. november 2019 - 15:50 #6
Det lykkedes mig at finde alle mine noter!

Jeg har ingen anelse om hvad jeg har gjort, men har nok en tanke. Jeg fandt små bidder af nogle af filerne på min mac, ved hjælp af programmer. Jeg kunne forstå at det ikke var smart at gøre direkte fra sin mac, da man vil kunne risikere at overskrive de filer man leder efter. Men jeg gjorde det inden jeg vidste at det ikke var det smarteste.
Jeg overvejede at betale cirka 800,- for et program, men jeg opgav det.
Så en dag tændte jeg for min stationære windows, hvorved til mit held, kom der filer frem på mit skrivebord. Har aldrig haft dokumenter mapper mm. på skrivebordet. Så pludseligt lå ALT der inde.

Jeg tror at det må have noget at gøre med min iCloud (kunne ikke finde dem i iCloud, dengang jeg kiggede) eller oneDrive, som jeg ikke aner om jeg overhovedet havde oppe at køre.
Ihvertfald, så tror jeg i bund og grund bare at jeg var heldig at de på en eller anden måde alligevel var gemt et eller andet wierd sted, som ikke var på min mac.

Jeg har nu lært at det er syggo vigtigt med backup. Jeg har efterfølgende anskaffet mig 3 eksterne harddiske, og vil klar anbefale at anskaffe sig et eller flere eksterne harddiske.

:)