Avatar billede pc_dk Novice
10. oktober 2019 - 16:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

OneNote 365 besværlig at oprette lokale sikkerhedskopier af Notesbøger

Hej,
da jeg installerede Office 365 på min nye pc med Windows 10 (brugte Windows 7 på den gamle), blev OneNote 2013 (som jeg havde installeret igen) afinstalleret og OneNote 365 blev installeret.

Men OneNote 365 er besværlig at oprette lokale sikkerhedskopier af Notesbøger.
Man kan ikke lade den sikkerhedskopiere lokalt på pc automatisk.
Man skal gå på OneDrive og eksportere de enkelte Notesbøger manuelt, og tit mislykkes disse eksporter.

Onenote 365 er mere Webbaseret, selvom den ligger lokalt.
- Kan man ikke lave lokale sikkerhedskopier på en nemmere måde?

mvh John
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. oktober 2019 - 21:32 #1
Nej - OneNote er ret låst.

Den er i dag skrevet til at holde bøgerne direkte på OneDrive i skyen, hvilket gør det let at åbne fra andre enheder - eks. din mobiltelefon.
Når den ligger på OneDrive tages der også automatisk versions backup, så du altid kan gendanne hele faner eller enkelte noter.

Hvis du vælger at bruge en ren lokal bog, frasiger du dig en masse funktioner - bl.a. er det besværligt at tage backup.

Den letteste måde at tage backup er i øvrigt at kopiere en fane ad gangen over i en ny "backup" bog - men det er altså besværligt, og slet ikke nødvendigt hvis den ligger på OneDrive...
Avatar billede __Allan__ Seniormester
10. oktober 2019 - 21:34 #2
Jeg er også lige med på en lytter. Hvor jeg arbejder, står vi over for samme udfordring. Har benyttet OneNote 2013/2016 i 5-6 år på tværs af afdelinger, og har ca. 600 MB data liggende. Indtil videre har vi ikke fundet en holdbar løsning, men skal nok dele min viden her, hvis jeg bliver klogere en af de kommende dage.

Synes det virker underligt. Formentlig et tiltag for at trække folk over på OneDrive, men i mine øjne svarer det lidt til at komme med en ny udgave af Excel, som ikke vil kunne åbne gamle Excel-ark...

Du kan læse lidt om det her:

https://support.office.com/da-dk/article/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-onenote-og-onenote-2016-a624e692-b78b-4c09-b07f-46181958118f

Måske denne guide kan hjælpe dig... Den virker bare ikke hos os:

https://support.office.com/da-dk/article/Hvordan-flytter-jeg-mine-lokale-notesb%C3%B8ger-til-OneDrive-eller-SharePoint-7343c424-cdee-4bbf-9245-312549e81fc0
Avatar billede pc_dk Novice
10. oktober 2019 - 21:56 #3
Jeg stillede spørgsmålet.
foreløbig tak for jeres bidrag.
Jeg har også OneNote på iPad /iPhone.
Men jeg kan godt lide at have en lokal sikkerhedskopi.
Vi ser om der findes en acceptabel løsning.
mvh John
11. oktober 2019 - 10:41 #4
Der er en hjælpeside her:
https://support.office.com/en-us/article/export-and-import-onenote-notebooks-a4b60da5-8f33-464e-b1ba-b95ce540f309?ui=en-US&rs=en-US&ad=US

den henviser til: www.onenote.com

Jeg ved ikke om det er landespecifik, men i min OneNote der får jeg kun de sædvanlige genveje når jeg højreklikker - altså ingen OneNote funktioner, heller ikke Eksport. Jeg har prøvet både i Firefox og Egde.

Jeg vil blive glad for at høre hvad i får, hvis i har mod på at prøve.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
11. oktober 2019 - 11:13 #5
Så har jeg fundet en løsning der virker hos os...

I OneDrive på nettet findes den folder man ønsker sine Noter tilføjet.
Herunder vælger man NY -> OneNote notesbog. (Én for hver bog der skal flyttes)
Navnet kan godt være det samme, men det kan forvirre lidt hvis ikke man holder tungen lige i munden ;-)

Åben nu OneNote 2013/2016
I OneNote 2013/2016 logges på det pågældende OneDrive, og den nye notesbog åbnes sideløbende med den eksisterende.
Gå til den eksisterende notesbog og højreklik nu på en fane/sektion ad gangen og vælg "Flyt eller kopiér..."
Markér nu den nyoprettede notesbog og klik på "Flyt".
Bemærk at du nu befinder dig i den nyoprettede bog, og derfor lige skal navigere tilbage til den eksisterende bog, for at flytte den næste fane/sektion.
Dette udføres for samtlige sektioner.
Afvent at den nye notesbog er fuldt ud synkroniseret. (hos mig tager det LANG tid, men afhænger formentlig af båndbredde til OneDrive)

Når notesbogen er synkroniseret fuldt ud, kan man igen åbne det nye OneNote.
Klik her på "More Notebooks..." og de nye notesbøger skulle blive listet, klar til at åbne...

Håber det kan hjælpe jer...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2019 - 13:13 #6
Det lyder som en fin løsning :-) - se den sidste linje i mit første indlæg...
Avatar billede __Allan__ Seniormester
11. oktober 2019 - 21:02 #7
#6: Ha ha... Jeg må have skrevet samtidig med at du svarede første gang, så jeg havde slet ikke set dit svar...
Men ja, som du nok kan tyde af mit svar, lå vores noter altså IKKE i OneDrive, men dels på lokale netværksdrev og sharepoint-systemer, så jeg er nu igang med synkroniseringen mod OneDrive på 5. time.
Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om der er en lettere måde...

Har du nogen erfaring med den nye version, og den samme funktioner som fx. 2016, da det ser noget mindre avanceret ud ved første øjekast... ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2019 - 17:12 #8
Så har du nok fået fat på APP-versionen, og ikke den fulde version i Office pakken, også kaldet "Desktop" versionen.

App versionen er mere simpel, og har, som jeg husker det, i øvrigt byttet lidt rundt på faner og underfaners opbygning. Så hvis det er tilfældet i forhold til hvad du er vant til, så se om ikke det er App versionen fra Windows Store du har fået fat på (Er pre-installeret på Windows 10)
Avatar billede pc_dk Novice
12. oktober 2019 - 17:26 #9
Jeg har office 365 - men Der er OneNote ikke en del af.
Så jeg ved ikke hvor jeg skal få en anden udgave af OneNote,
en desktopudgave.
Jeg havde OneNote 2013 før, men med en ny Windows 10 pc,
og office 365 (nødvendigt da tidligere udgaver ikke supporteres mere),
kan jeg ikke installere OneNote 2013 mere.
mvh John
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2019 - 17:53 #10
Office 365 er bare navnet for "Abonnements" udgaven af Office. Det er nøjagtig de samme programmer du får med som til "Produktnøgle" versionen - men du får lov til løbende at opdatere til nyeste udgave (I øjeblikket 2019 versionerne).

Desktop versionen finder du via https://support.office.com/da-dk/article/onenote-2016-mangler-efter-installation-af-office-2019-eller-office-365-1844ba87-7248-4bd8-a735-66a52f98e6e5
Avatar billede pc_dk Novice
12. oktober 2019 - 18:57 #11
kære ole_madsen
jeg ved det om office 365 (jeg har jo læst betingelser og købt den). Office 2019 koster over 2.000 kr - og der hører ikke OneNote til. Så skal man have købt Office 2016 og holde sig til den altid!
Jeg ville hellere end gerne holde mig til desktopversioner ... hvis det var så enkelt at man kunne altid ...
mvh John
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. oktober 2019 - 21:16 #12
Office 2019 kan fås i mange prisudgaver, afhængig af "størrelsen", og om man har mulighed for at købe som studerende el. lign. - og kan også findes på ebay til noget lavere pris.

Men det essentielle er at OneNote faktisk de sidste mange år har været et gratisprodukt... - du behøver slet ikke at eje en officepakke for at kunne downloade den gratis på linket jeg lagde... - du skal bare have en Microsoft konto for at udnytte den ordentlig.

Så selv om den ikke ser ud til at være en del af din office pakke, kan du stadig hente den fra linket - ganske lovligt.
Avatar billede pc_dk Novice
13. oktober 2019 - 00:40 #13
tak ole_madsen
det fungerer!
mvh John