Avatar billede Nabila_J Novice
14. oktober 2019 - 14:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan isolerer man x

Hvordan isolerer man?

Jeg har en opgave der hedder:

1/x + 1/y = 10

a: Isoler x i formlen
14. oktober 2019 - 15:15 #1
har du ikke lagt den i den forkerte gruppe`??? Dette handler om brug af Word :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. oktober 2019 - 19:29 #2
der skal være x på den ene side, og andre ubekendte på den anden side, fx
1/x + 1/y = 10
1/x = 10 - 1/y
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. oktober 2019 - 17:52 #3
Der skal vel KUN være x på den ene side, og derfor er #2 ikke færdig-isoleret.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2019 - 18:22 #4
hvordan er så resten? hvis du ganger igennem med y og x for at 'vende brøker' så har du også et xy element, og det kan næppe reduceres uden at der kommer brøker ind igen...
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. oktober 2019 - 08:27 #5
Altså a propos mit indlæg i den anden tråd, vil jeg jo nødig give resultatet. Men det rigtige resultat findes ved at man først ganger med x på begge sider, og herefter dividere med (10-1/y) på begge sider. Så får du jo rent x på højre side, og det rigtige resultat på venstre.