Avatar billede klavil Seniormester
14. oktober 2019 - 22:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kloge hoveder søges til forklaring af fejlene fra Eniig Icotera i4850 som nu virker?

Teknikeren var her idag ofr at få den nye router til at virke. Havde jo to samt en helt ny Netgear fra Elgiganten og ingen ville virke med mine enheder.
Han gjorde det at han koblede mine enheder direkte i routerens 4 porte og tog mit accespoint fra 1 sal ned og koblede det direkte i porten i routeren. Da det var gjort vikrede alt.
Jeg vil dog sige at mit accespoint i kælderen virkede uden at det skulle direkte op til routeren, men der går så heller ingen kabler i dens switch, så måske derfor.
Han kunne ikke forklare hvorfor det virkede og hvorfor det ikke fungerede, som ved den gamle Tilgiin router.
Han mente dog jeg ville få samme problem ved udskiftning til en anden router.
Som jeg selv har forstået, så kunne routeren ikke finde ud af, de 5 kabler der gik i switchen, samt de to kabler der går i Acces pointet på 1 sal, men når de hver især blev sat direkte i routeren og derefter retur, så fungerede det?

Er der nogen der kan fortælle hvad det kan skyldes, da Tilgiin routeren jo ingen problemer havde med noget af det??
Jeg har en netgear AC2300 som jeg måske hellere ville have haft monteret, men hvis der opstår problemer igen, så står jeg lidt med skægget i postkassen
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 07:23 #1
Det kunne tyde lidt på, at du måske har flere dhcp'er - og de overtog dine ip-tildeling. Først da du sat den direkte i routeren fik de den rigtige ip - og derefter kunne de sættes på plads fordi de havde jo en tildelt ip.
Måske den i kælderen fungerer som en ekstra dhcp?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. oktober 2019 - 08:56 #2
Enig med Thomas. Tyder på noget DHCP konflikt af en art. Kontroller dine routere. KUN en skal være DHCP server. De andre skal slåes fra.
Avatar billede klavil Seniormester
15. oktober 2019 - 14:43 #3
dvs at de skal ikke i wan porten med i lan på mine accespoints?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2019 - 07:23 #4
nej det har ikke noget med porte at gøre.
Når du sætter en enhed på nettet, har den brug for en IP-adresse - hvis ikke du manuelt tildeler denne adresse, har du brug for en DHCP-server - som er en service som du tit har på Router - så slipper du for at tildele ip-adresser. Men hvis du nu har 2 DHCP-server på dit netværk, så vil der altid være konflikt - så du skal tjekke dine div. router/ap'er/switche - log på deres interface og tjekke, at der kun er én DHCP-server aktiveret (helst den nye du har købt - men det styrer du selv hvilken der skal være det)
one to rule them all