Avatar billede LLG Juniormester
20. oktober 2019 - 19:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ssd i iMac hvilken type

Min iMac
iMac 21” Late 2013, 2638, model A 1418

Vil gerne opgradere til ssd 500GB
Har tænkt på at udskifte den hdd der sidder deri.
MEN
Ved nogen om det er muligt at isætte en ssd m2 på bundkortet?
Hvis det er muligt kunne jeg lade den oprindelige side deri også.
Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det nogen steder og hvis det er muligt, kan man så sætte en hvilken som helst deri. (Er der noget med længden og stik?).
Samtidig kunne jeg jo sætte 16 GB RAM i nu bundkortet er ude.
Er der noget med at RAM skal være af en bestemt type (lav Volt?).

Eller skal jeg nøges med at skifte den hdd der er til en ssd?

Er der en der ved besked om dette?

Med venlig hilsen
Granlie
Avatar billede INK Ekspert
20. oktober 2019 - 20:44 #1
Jeg har installeret en Samsung SSD (almindelig SATA 2,5" standard) i min iMac 27" fra 2010. Du skal ikke forvente at kunne installere en M2 på bundkortet. Hvis det endelig havde været muligt, så skulle det være en speciel Apple udgave, men det er ikke muligt.
Du kan erstatte den eksisterende HDD med en SSD. Der er et særligt problem med temperaturføleren, der er indbygget i Apples HDD. Uden den vil blæserne køre maksimalt, hvilket du ikke ønsker.
Du kan købe et DIY kit fra OWC både med og uden SDD. Der medleveres det særlige kabel, der skal bruges, samt specialværktøj for en Mac computer.
Det er en fordel at se instruktive videoer fra firmaet OWC om hvordan du skifter SSD.
Du skal også læse om temperaturføler problemet (kan Googles).

En løsning er at droppe DVD modulet og erstatte det med en ekstra SSD. Du kan så installere MacOS på din SSD og bevare den gamle HDD som lager.

Links:
https://eshop.macsales.com/item/OWC/K21IM12HP1TB/

https://www.amazon.co.uk/s?k=DIY+Bundle+500GB+OWC+6G+SSD&ref=nb_sb_noss

Du kan selv led videre til den størrelse SSD, som du ønsker. Du kan sagtens købe din SSD i Danmark og så købe værktøj, kabler m.v. hos Amazon i Europa eller hos OWC i USA (husk toldproblem).
Avatar billede LLG Juniormester
20. oktober 2019 - 22:33 #2
Droppe dvd modulet?
Hvad er det?
Den ingen dvd.

Mvh
Granlie
Avatar billede INK Ekspert
20. oktober 2019 - 22:44 #3
Du har selvfølgelig ret. Tænkte på en 27” iMac som min egen. Beklager.
Avatar billede LLG Juniormester
21. oktober 2019 - 09:36 #4
Fint så er jeg med.

Forstår ikke det med blæser der vil køre Max.
Det har jeg set på ældre, men ikke på denne model.

Se hvad der bemærkes under step 29 i en af de 10 kommentarer i dette link

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Hard+Drive+Replacement/28781

Er du sikker på at der er et problem med temp føler?

Mvh
G
Avatar billede INK Ekspert
21. oktober 2019 - 09:59 #5
Mange modeller af iMacs har en særlig Apple HDD med indbygget temperaturføler. Når man udskifter HDD med ikke Apple (HDD/SSD) vil systemet ikke modtage noget signal om temperatur, og blæserne vil derfor sættes til maximalt ydelse og støjniveau.

Reparationssættet indeholder typisk et kabel med en føler, der påklistres HDD/SSD.

Jeg har ikke i detaljer undersøgt lige netop din model, men hvis du finder det ikke er nødvendigt, så må jeg bøje mig. Det var kun ment som en advarsel om et muligt problem, der kræver forundersøgelse. Held og lykke med foretagendet.
Avatar billede INK Ekspert
21. oktober 2019 - 10:02 #6
Glemte lige at nævne, du skal manuelt slå TRIM til efter udskiftning til SSD. MacOS gør det kun automatisk for originale Apple SSD-diske.
Avatar billede LLG Juniormester
21. oktober 2019 - 11:01 #7
Tak for fine og brugbare input Ink.

Jeg forsøger og vender tilbage med resultat.

MVH
G
Avatar billede LLG Juniormester
22. oktober 2019 - 19:39 #8
Så er ssd monteret og alt kører som det skal.
Ingen temperaturfølerproblem.
Der er ikke denne type føler i min model.

Og ja det går stærkt i forhold til den gamle.
Alle penge og bøvl vær.

Tak for hjælpen
MVH
Granlie
Avatar billede INK Ekspert
22. oktober 2019 - 19:42 #9
Har du slået TRIM til?
Avatar billede LLG Juniormester
22. oktober 2019 - 20:15 #10
Også det er slået til og ok

Mvh
Granlie