Avatar billede simone007 Juniormester
21. oktober 2019 - 12:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bedre router eller ekstra router?

Jeg har i dag fiber fra Ewii (energi selskab) og bruger deres udleverede router.
Den hidtil fungeret fint i en hel del år, men nu har vi udbygget vores hus, og vi kan ikke længere få fuld styrke på wifi i alle dele af huset.

Mit første spørgsmål:
Bliver Internet hastigheden langsommere af at der kun er "to streger" på wifi signal styrke frem for "tre streger"?

Mit andet spørgsmål:
Kan jeg købe en bedre router som kan give bedre signal styrke i hele huset (og som er til at betale)? Eller vil den bedste løsning være at have en router i hver sin ende af huset?

Info:
Router står i dag ca. inde midt i huset i ca. 2 m. højde.
Der er max. 12-15 meter afstand som den skal række i stue niveau.
Hvis jeg alternativt skal have to routere op vil det kræve at de står på loftet og således skal sende igennem 50 cm isolering i stedet for.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
21. oktober 2019 - 13:18 #1
Første muliged.
I mit eget hus anvender jeg selv ubiquiti wifi udstyr. Har kabel i alle 3 acesspoints som forbinder til router i teknikskabet. Det fungere påklagelig og hopper aldrig af. Også selvom man eksempelvis facetimer med familie og går rundt i huset hvor den skifter fra accesspoint til accesspoint for bedre signal. Det fungere altså. Kan jeg varmt anbefale.

En anden mulighed er Mesh netværk. En du sætter til med kabel. Og de andre placeres stretegisk rundt i huset så dit wifi bliver forlænget her igennem. De forbinder trådløst til hinanden.

En 3. mulighed er vel en stor kraftig Wifi midt i huset. Har jeg ikke de store erfaringer med.

Håber det giver lidt inspiration.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
21. oktober 2019 - 13:18 #2
Upåklagelig
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2019 - 13:47 #3
sådan et access point, forlænger din wifi rækkevidde
https://www.proshop.dk/Access-Point/Ubiquiti-UniFi-UAP-AC-LR-245GHz/2517315
Avatar billede simone007 Juniormester
21. oktober 2019 - 14:17 #4
@ sidwave:
Er det i stedet for min nuværende router eller som en forlænger?

Hvis forlænger, skal den så kables eller kobles op trådløst?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2019 - 15:02 #5
acess point er en forlænger. den skal sættes ind i din wifi.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2019 - 19:49 #6
og den simple er at købe 2-3 enheder i google mesh, og koble dem på dit wifi - det kan fint trække rundt i store huse med beton.
https://www.youtube.com/watch?v=z7PPYNs5Xao
Avatar billede ChristianS Praktikant
22. oktober 2019 - 09:28 #7
Hvis en mere central placering og fortsat høj placering af routeren ikke hjælper, kan du evt. prøve at ændre sendesignal. Typisk spytter routere to WIFI frekvenser ud. Et 2.4 GHZ og et 5 GHZ. Man fristes til at altid vælge det sidste, fordi det er hurtigt - men det rækker til gengæld ikke så langt som 2.4 GHZ signalet.

Ellers har EWII samlet nogle router råd her: https://ewii.com/privat/fiberbredbaand/7-tips-til-mere-fart-paa-dit-wifi

Hvis det ikke hjælper har de produktet premium wifi med MESH teknologi. Så får du både en stærkere routere og et besøg fra en teknikker, der fikser opsætningen for dig. De skriver om det her: https://ewii.com/privat/fiberbredbaand/premium-wifi