Avatar billede lurup Ekspert
24. oktober 2019 - 23:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lave en image løsning på 16 computer

Hej

Jeg har 16 gamer pcer på en efterskole som eleverne desværre piller lidt ved.
Jeg skal have laver så vi kan gendanne den så de er renset og klar til bruge igen.
Hvordan gør jeg det nemmest og bedst.
Det skal alle 16 have samme opsætning dog har de jo hver sig nøgle til windows 10 pro.
Jeg har 2 harddiske på hver pc som er stationær.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2019 - 06:55 #1
Er computerne hardware ens burde man kunne bruge samme image. Bedst ville det være at kun du havde dette image liggende da et image på computeren kan blive slettet hvis du ikke beskytter det med kode.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2019 - 08:09 #2
du kan opsætte en wds-server som kan holde dine images - og når det er win10 pro, så bør deres nøgle ligge i bios - så maskinerne skal bare selv licensere sig.
Her skal du så overveje, hvor meget tid du bruger med at geninstallere de 16 maskiner, kontra hvor meget tid du vil bruge til at sætte noget centraliseret installation op...
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2019 - 10:59 #3
jeg ville foretrække at have 2 diske i hver, af samme størrelse.
og så spejle til disk 2.
Avatar billede lurup Ekspert
25. oktober 2019 - 18:38 #4
ok....jeg vil prøve at lave en pc med alt opdateret og som de andre 15 skal se ud.
Hvordan får jeg det lagt det ud på en usb nøgle og herefter lagt ind på de 15 andre ?
26. oktober 2019 - 00:54 #5
hej er de pcer på samme netværk med LAN så kan du lave en MDT server
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 08:00 #6
Spørger lige en sidste gang:
Er hardware på computerne ens?
Avatar billede lurup Ekspert
27. oktober 2019 - 19:11 #7
Alle pc er 100 % ene og på samme netværk.
27. oktober 2019 - 20:01 #8
så Lav en MDT server :)
Avatar billede lurup Ekspert
27. oktober 2019 - 21:19 #9
hummm......er det ikke lidt nemmere med en usb løsning ? jeg er lidt bage for det andet bliver lidt for svært for mig og måske også lidt udfordende i forhold til min it udbyder)hjælper.
Er det ikke mulig??
Hvordan kommer jeg igang ?? Hvilke software ?
27. oktober 2019 - 23:45 #10
hej for at sette en MDT-server på MDT står for Microsoft Deployment Toolkit og kan downloade her https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=54259

der efter skal du have noget som hedder windows adk https://support.microsoft.com/da-dk/help/4027209/oems-adk-download-for-windows-10

MDT installere du på en pc det bliver så din mdt server :)
hvis du skal have hjælp til at sette det up så hjælper jeg :)
Avatar billede lurup Ekspert
28. oktober 2019 - 23:16 #11
Hej

Alle pcer er på samme router så det skulle ikke give problemer.
Er det gratis at bruge ?
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2020 - 14:01 #12
Tak for hjælpen

Bruger nu Clone Zilla
04. juli 2020 - 01:10 #13
hej så ikke din mail ja det er gratis  :) men godt det dur nu bruger ikke Clone Zilla men MDT og PXE Boot :)