Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:03 Der er 18 kommentarer og
6 løsninger

Windows 10 OEM

Skal have fat i en Windows mere til en anden computer. Kan se de her har Windows 10 Pro på tilbud til kun 300 kroner.
https://www.smartworld.dk/da/microsoft-windows/60-microsoft-windows-10-pro.html

Men det er en OEM version. Hvad er det nu det betyder? Og kan de ikke godt betale sig at købe en Pro (nu den er så billig)?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:06 #1
Er forskellen kun BitLocker (har jeg ikke helt styr på), giver det måske kun mening når der er tale om en bærbar? Det er til en stationær computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2019 - 18:07 #2
OEM er i følge det der beskrives en licens der er bundet til en given hardware, der ikke kan flyttes til anden hardware.
Når det så er sagt, har jeg dog set at der er nogel der med held har genbrugt en OEM licens.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:10 #3
Ok. Så hvis jeg på et tidspunkt køber en ny computer, skal jeg muligvis købe Windows igen. Er med at tage med i overvejelserne.
Går ud fra det så er grunden til den kan købes så billigt.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:11 #4
Er værd at tage med ...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2019 - 18:14 #5
Ja derfor OEM er licenser billige i dag.
Har opgraderet til Win 10 fra Retail licenser på mine computere. De bør kunne flyttes til anden pc, men lad os nu se når det sker :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2019 - 18:16 #6
Har set tilbud der er under 100 kr for en pro licens, men har ikke hørt om nogle der har erfaringer med dem.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:24 #7
Ok. Men tror du ikke den jeg linker til er i orden?
Avatar billede poko1 Ekspert
06. november 2019 - 18:24 #8
Prøv at læse dette jeg har forsøgt at lave lidt forklaring om dette emne!
Windows 10
Aktivering Licens Windows model.

OEM. Produktnøgler udstedes af den originale udstyrsproducent (OEM) og er ikke til videresalg og overføres muligvis ikke til en anden computer. De kan dog overføres med computeren, hvis computeren overføres til nyt ejerskab. Hvis OEM- pc'en blev forudinstalleret med Windows 8 eller Windows 10, integreres produktnøglen i UEFI- firmware chippen.

Retail er når du køber et fuldpakket produkt (FPP), almindeligvis kendt som en "bokset kopi", af Windows fra en detailhandler eller køber Windows online fra Microsoft Store. Produktnøgler kan overføres til en anden pc.

Find din version.
Tryk på Windowstasten + X Vælg  Windows PowerShell (Admin)
Indsæt  slmgr –dli  tryk ok.

Find din Licensnøgle.
Tryk på Windowstasten + X Vælg  Windows PowerShell (Admin)
Indsæt.  wmic path SoftwarelicensingService get OA3xOriginalProductKey  tryk ok.

Aktiver din version.
Tryk på Windowstasten + X Vælg  Windows PowerShell (Admin)
Indsæt.  slmgr /ato  tryk ok.
https://ibb.co/ftNrWmV
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:26 #9
I fald jeg vil købe Pro. Ved godt jeg kan hente Home gratis
Hvis eneste forskel på Home og Pro er BitLocker og det udelukkende handler om kryptering i forbindelse med man mister computeren, kan det jo nok ikke betale sig når det er en stationær.

Går ud fra den almindelige kryptering i Home og Pro er den samme.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2019 - 18:28 #10
#7 Jo helt sikkert :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 18:31 #11
Avatar billede hjolsen Ekspert
06. november 2019 - 19:08 #12
Husk hvis du har en windows 7 nøgle kan den aktivere tilsvarende windows 10 version.

De vigtigste forskelle på home/pro kan du se her : https://www.microsoft.com/da-dk/windows/compare-windows-10-home-vs-pro
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2019 - 19:42 #13
Ok.

-----------------------------

Tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:26 #14
Vil faktisk helst have en Windows hvor der følger en CD med. Men alle jeg har kunne finde, er til download.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:35 #15
Jo de findes skam, men er ret så dyre. Feks.
https://sharkgaming.dk/microsoft-windows-10-home-64-bit-oem-dansk

Men du kan jo downloade den fra Microsoft gratis på en USB stick.
Den kan også lægges på computeren, på en Iso, hvorfra du kan brænde en DVD,
hvad jeg nu ikke kan se, skulle være bedre end en USB stick.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:38 #16
Ps. Den høje pris skyldes, at du der betaler både for licensen og en DVD.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:43 #17
Jeg har kun en sølle 32 bit. Og det har de tilsyneladende ikke.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:45 #18
Har fundet til 32. (Koster en formue). Er fordi jeg søgte på cd og ikke dvd at jeg ingen fandt.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:47 #19
Kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Gider på den ene side ikke betale dyrt for en. På den anden side er jeg overbevist om jeg får problemer undervejs hvis jeg opgradere.

Tror jeg udskyder det.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:48 #20
Det var så en ESD. Det bliver ved. Opgiver det.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:53 #21
32 bit er rigtig dårligt. Så kan Windows kun bruge ca. 3.5GB ram, og det gør computeren langsom.
Du kan, fra Microsoft linket, installerer en 64 bit version. Gem dine data og vælg en ren installation. Du får, under installationen et valg, opgradere og gemme dine data, eller "Gem intet" Vælger du Gem intet, får du en ren ny installation. Det tør jeg godt anbefale. Hvis du har mere end 1 harddisk i computeren, så tag den fra, som der IKKE skal installeres på.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:55 #22
Ha, der kan du bare se hvor lidt jeg ved... Troede min computer var 32 bit. Og at det derfor skule være en 32 bit Windows.

Der må gerne grines!
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:58 #23
Nej der er ikke noget at grine af. Man søger jo netop hjælp, fordi der er mangler i ens viden på det her område. Og det er rigtig godt, at du kommer med flere oplysninger.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 18:13 #24
Du skal ikke give op Parla. Folk som prøver at hjælpe her, gør det jo af lyst, og vi er vandt til spørgsmål som trækker ud. Der plads til meget mere. :-)