Avatar billede KurtG Forsker
08. november 2019 - 17:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad er fordelen ved Composer?

Jeg skal bruge PHPMailer, som anbefaler, at man installerer pakken med Composer.
Jeg har ingen erfaring med den slags installationsprogrammer, som for mig umiddelbart ser ud til at være lige så besværlig at installere og bruge som at installere programmet manuelt.
Hvad er fordelen ved at bruge Composer?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. november 2019 - 03:48 #1
Det største fordel er vel at den installerer afhængigheder.
Avatar billede KurtG Forsker
09. november 2019 - 06:55 #2
Tak for at du svarer, Arne.
Men det siger mig ikke rigtigt noget!
Er det noget med at anbringe programstumper det rigtige sted eller hvad?
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2019 - 10:46 #3
Hvis du kun har tænkt dig at installere én uafhængig pakke, f.eks. PHPMailer, så er der som sådan ingen fordel ved at bruge Composer. Fordelen kommer når du skal bruge flere i samme projekt, opgradere dem, eller installere pakker der afhænger af andre pakker.

Fordelen der er at Composer håndterer det hele for dig. Du linker til én autoload-fil, og så bliver alle pakker hentet ind og lagt i de korrekte namespaces osv. Og Composer kan også håndtere opdatering og sørge for at alle versionsafhængigheder overholdes.

Men som sagt, i forhold til at smide PHPMailer ind i en mappe og linke til den fil i PHP-koden? I forhold til den kode du skal skrive er det ret meget det samme. Det anbefales simpelthen fordi ingen udviklere nøjes med én pakke sådan på længere sigt.
Avatar billede KurtG Forsker
09. november 2019 - 17:38 #4
Tak for svaret!
Mvh Kurt