Avatar billede olai Juniormester
10. november 2019 - 17:06 Der er 1 løsning

Upgrade til Linux mint 17.2 fejlede

Hej Eksperter

Jeg var ved at rydde ud i gamle bærbare, tømme dem for data og lave en recover for at sælge dem.

Deriblandt har jeg en Lenovo Ideapad min søn installerede Linux Mint på.

I går sad jeg så og nørdede lidt med det (har ikke meget forstand på Linux), kom til at godkende at den opdaterede til Mint 17,2. Der gik lidt tid, og så var den klar.

Jeg ville slette login, hvilket ikke lykkes.. Altså så man ikke skulle logge ind med kode.

Jeg genstarter, og så går det galt ...

computeren booter fint, man kommer til login skærm hvor den beder om brugernavn og adgangskode..

Jeg taster det og trykker ok...

Så kommer en boks frem hvori der står

>>din session varede kortere end 10 sek. Hvis du ikke selv har logget ud, kan dette betyde at der er nogle problemer med installationen eller at du er løbet tør for diskplads. Prøv at logge ind med en af de fejlsikrede sessioner og se om du kan løse problemet....

I fejlfilen står følgende:
/etc/mdm/Xsession: Beginning session setup...
localuser:jacob beeing added to acces control list
can´t create dir /home/jacob/skrivebord
can´t create dir /home/jacob/Hentede filer
can´t create dir /home/jacob/skabeloner
can´t create dir /home/jacob/Offentligt
can´t create dir /home/jacob/Dokumenter
can´t create dir /home/jacob/Billeder
can´t create dir /home/jacob/Videoklip
Script for none started at run_im
script for auto started at run_im
script for default started at run_im
init: Session migration main proces (2194) afsluttet med status 1
init: Disconected from notified D-bus bus
init: Logrotate main proces (2185) lukket med TERM signal

Jeg vil meget gerne ind og have en mappe der ligger på skrivebordet, der hedder Billeder....  Men hvad pokker gør jeg ???

Jeg har forsøgt mig med en Linux Mint bootable USB... uden held....
Jeg har forsøgt at tage harddisken, sætte den til en windows maskine,
der er to partitioner... Linux og Linux Swap... sidstnævnte kan jeg ikke få adgang til... Billederne var ikke på den partition jeg kunne få adgang til....

Hvad mon er gået galt ??? Og hvordan kommer jeg ind ???
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. november 2019 - 09:27 #1
Det er ikke en fejl, jeg har stødt på før, selvom jeg efterhånden har installeret en del Mint-maskiner. Umiddelbart tænker jeg nok på, om du er løbet tør for plads i forbindelse med opdateringen?

Hvis det viser sig at være problemet, kunne det være du skulle overveje helt at wipe HD, og så lave en nyinstallation? 17.2 er jo under alle omstændigheder ved at være lidt smågammel -- og i hvert fald ikke noget, du bør sælge den med.

Evt. kunne du i givet fald måske lægge en distribution ind, der fylder lidt mindre? Det kunne f.eks. være XFCE-udgaven af Mint:
https://www.linuxmint.com/rel_tessa_xfce_whatsnew.php