Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 03:50 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

"Billeder" er langsom

Når man i Windows 10 åbner et billede med "Billeder" tager det sin tid. Sådan skal det vel ikke være?

I Windows 7 var det der med det samme!
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2019 - 06:02 #1
Hvis du har valgt at få det vist som ikoner, så kan der være rod i Windows filen med dem. I stifinder kan du slette ikon-filen. Så vil første gang tage tid, da ny ikon-fil opbygges, men derefter går det hurtigt. Hvis du har sat stifinder til at vise fx detaljer, som er en ren liste over indhold, så skal det gå hurtigt altid.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2019 - 08:38 #2
alle ikon-filer ligger i
C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer
det er alle filer med "thumbnail" og db endelsen - de kan slettes - og stifinder gendanner dem så ved næste start
Du skal slå visning af skjulte filer til, da mappen AppData normalt er skjult i windows
Avatar billede INK Ekspert
16. november 2019 - 09:13 #3
Har du importeret dine billeder til appen?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 13:58 #4
#1 + #2 Forstår desværre ikke alt det du skriver.
Men har forsøgt at slette de filer. Får beskeden: Handlingen blev ikke gennemført, fordi filen er åben i Windows stifinder (jeg har ikke klikket på nogen af filerne, kun markeret for at slette).

#3 Billederne er kopiere over i mappen fra en backup.
Appen? Er det mappen?
Avatar billede INK Ekspert
16. november 2019 - 14:10 #5
#4 Når du skriver "Billeder" formoder jeg du taler om den App/det program, der i Windows 10 bruges til billedfiler.
Du har formentlig overført billederne til en eller flere mapper i Stifinder under mappen Billeder.
Når du åbner appen Billeder kan du importere til appen. Så kan du redigere, udføre albums mmm.
Eller taler vi helt forbi hinanden?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2019 - 14:16 #6
hvis du henter ccleaner (gratis-version) som er et oprydningsprogram, så er det i det bare at sætte et hak i et felt, og den klarer resten.
https://www.ccleaner.com/ccleaner/download (tag nu endelig den gratis)
Når du åbner programmet, så er der sikkert forvalgt 'nem rens' - lige derunder i venstre kolonne er en 'brugerdefineret rens' - vælg den, lidt nede i afkrydsningslisten ses Windows Stifinder, og derunder 'Miniature-cache' - der skal være hak i.
Så bund til højre 'kør rensning', og den klarer det (stifinder skal være lukket ned imens)
Avatar billede bpb Seniormester
16. november 2019 - 17:19 #7
Ja, I taler tydeligvis forbi hinanden.

På min Windows 10 bærbare ligger der billeder i forskellige mapper, ofte i jpg-format.
Hvis jeg dobbeltklikker et af dem i Stifinder, åbnes det program, som hedder Billeder, og som er en del af Windows 10.
Irriterende nok, så er programmet typisk 7-8 sekunder om at starte op.
Hvorimod Paint viser samme billede efter ca. 1 sekund.

Jeg tror, at Parla refererer til netop det fænomen.  Det har ingenting med ikoner eller CCleaner at gøre.  Jeg har desværre aldrig fundet en løsning, udover at fordrive ventetiden med en slurk kaffe.

Har jeg ret?
(At importere billederne til appen, som foreslået af #5, lyder som en interessant mulighed.  Det har jeg ikke prøvet.)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2019 - 17:38 #8
I windows bør man hente IrfanView + dansk og tilbehørpakke - så kan man alt (!) mht billeder (beskæring, rotation, justere lys osv)
https://www.irfanview.com/
1) hent Download (typisk er det 64bit), installer den
2) tilbehør: hvis 32 bit, så http://www.fosshub.com/IrfanView.html/iview453_plugins_setup.exe
hvis 64 bit, så http://www.fosshub.com/IrfanView.html/iview453_plugins_x64_setup.exe
3) dansk: http://www.irfanview.net/lang/irfanview_lang_dansk.exe
I windows indstillinger / apps / Standardapps vælges så Irfanview som standard.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 17:40 #9
Hvad med Fastone image viewer free? https://www.faststone.org/
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 17:48 #10
#7

På min Windows 10 bærbare ligger der billeder i forskellige mapper, ofte i jpg-format.
Hvis jeg dobbeltklikker et af dem i Stifinder, åbnes det program, som hedder Billeder, og som er en del af Windows 10.
Irriterende nok, så er programmet typisk 7-8 sekunder om at starte op.
Hvorimod Paint viser samme billede efter ca. 1 sekund.

Jeg tror, at Parla refererer til netop det fænomen.  Det har ingenting med ikoner eller CCleaner at gøre.  Jeg har desværre aldrig fundet en løsning, udover at fordrive ventetiden med en slurk kaffe.

Har jeg ret?

Ja det er præcis det jeg mener.
Det tager dog ikke 7-8 sekunder, men ja, nogle sekunder. Hvilket er generende.

(Skal jeg se flere billeder fra samme mappe og til det bruger piletasten i stedet for at åbne dem enkeltvis, fungere det som det skal.)
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 17:52 #11
Er ikke sikker på jeg firstår det med importere korrekt.

Åbner jeg Billeder via appen i Start, kan jeg se den har hentet en masse billeder derind. Men _langt fra_ dem alle sammen. Så kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvordan det fungere.

Men det var måske noget helt andet i skriver om?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 17:54 #12
#8 Tak. Vil jeg prøve.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 17:57 #13
Har Ccleaner.
Kørte den i går. Ser dog ikke ud til at hjælpe i denne forbindelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2019 - 18:04 #14
ccleaner er til et andet problem - det hjælper ikke hos dig.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 18:07 #15
Ok.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 18:27 #16
Det fungere meget bedre med IrfanView. Billedet vises med det samme. Vil gerne være fri for ventetid, så tror jeg bruger den fremover i stedet. :)

Har ikke afprøvet redigeringsdelen, så ved ikke hvor brugbar den er (er klar over det ikke er Photoshop). Men fint at få de muligheder den nu måtte give.

Og "Billeder" er der stadig hvis jeg skulle få brug for den.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 18:32 #17
(Tror det hedder IrfanView til enkeltvisning og Billeder til Slideshow.)
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 18:37 #18
#9 Overså det indlæg, så fik ikke kigget på den. Men tak for forslaget.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2019 - 20:32 #19
Off topic, men er bare nødt til af med det et sted.

Den nye player i Windows 10 … sammenlignet med den gamle WMP … WOW, er bare vildt imponeret!