Avatar billede torben lind Forsker
18. november 2019 - 12:47 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Flere bruger på win10

Hej allesammen.
Jeg ville høre om man kan oprette flere brugerer på win10.Jeg har nu indstalleret win 10 på C drevet,hvor der også ligger dokumenter, billeder og programmer,jeg ville høre om man kan udelukke en ny bruger for at få adgang til dette,eventuelt ved at tilslutte en ny HD til computeren, 'så denne bliver den nyes bruger HD,men stadigvæk kan bruge f.eks Office pakken der ligger på C drevet.Jeg håber det er godt nok forklaret ellers kom tilbage med spørgsmål.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2019 - 12:54 #1
Med installation af programmer kan man nogle gange vælge, om det er unikt for bruger, eller skal være tilgængeligt for alle - der er det vigtigt, at krydse rigtigt af.
men ellers - bare opret en bruger mere - de får hver en mappe i c:\brugere og har ikke umiddelbart adgang til andres data. Der er fælles mapper, hvis der er noget, der deles i familien.
Hver bruger kan også frit vælge skrivebordsbaggrund, ikoner på samme osv - det styres alt sammen i c:\brugere
Avatar billede torben lind Forsker
18. november 2019 - 13:26 #2
Hej claes57.
Jeg vil lige høre om jeg har forstået dig rigtig.
På mit C drev er der installeret WIN10,office pakken og programmer der ligger også mange dokumenter og billeder den nye bruger ikke skal have adgang til(altså se).Hvis jeg så opretter en ny bruger i win10 vil/kan denne bruger så stadigvæk bruge f.eks office pakken,det kunne være excel uden at personen kan se de regneark jeg har liggende på C drevet og i excel.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2019 - 13:58 #3
det er rigtigt - når der er flere brugere er det lige når windows starter, at bruger vælges (del endelig ikke adgangskode) - det der ligger i andre brugeres mapper er lukket land.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2019 - 14:09 #4
Er de ekstra brugere oprettet som administratorer er alle mapper tilgængelige. Er de ikke administratorer er de begrænset - bl.a til installatioen.
Backup er meget væsentlig på flerbruger PC.

Vil du sikre dine dokumenter - mod andre kan se dem skal de kryptgrafers  eller sikres fysisk.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2019 - 14:50 #5
Tak kurt54 - administrator vidst jeg ikke - unger skal kun være brugere, men kan selv være admin, så man kan hjælpe med at flytte filer for dem.
Kryptering kan løses ved at holde egne dokumenter i onedrive's mappe 'Personal vault' som er lukket ekstra med ens adgangskode (jeg har ikke testet, om den er lukket for andre brugere på en pc - men test selv inden børn slippes løs)
Avatar billede torben lind Forsker
18. november 2019 - 15:01 #6
Hej claes57 og kurt54.
Jeg siger mange tak for hjælpen til jer begge og har markeret begge Jeres svar som løsning.
Avatar billede cht22 Professor
18. november 2019 - 15:38 #7
Jeg vil mene at den bedste løsning vil være at oprette en mappe der hedder f.eks.

C:\Data

Og så kan alle brugere gemme deres filer i denne mappe

Det er muligt at højreklikke på mappen Dokumenter i Windows og vælge hvor de skal gemmes, så den foretrukne mappe ændres til c:\Data