Avatar billede g91 Juniormester
21. november 2019 - 06:22 Der er 13 kommentarer

Dobbeltmapper i Outlook efter flytning til ny PC

I forbindelse med udskiftning af PC har jeg fået et problem i min Office365 Outlook.
Jeg har exporteret min PST-fil fra gl. PC (Win7) til den nye Win10Pro.
Nu har jeg fået en del "ekstra" mapper som jeg ikke umiddelbart kan slette.
Tilsvarende så forekommer der nu flere "kontaktmapper"
Jeg har installeret den nye Win10 som "dansktalende" i modsætning til den gamle på engelsk.
Hvordan får jeg mon ryddet op i mapper, og altså slettet overflødige ?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2019 - 06:57 #1
Se efter om du har dobbelt mapper her
C:\Bruger\DitNavn\AppData\Local\Microsoft\Outlook
Avatar billede g91 Juniormester
21. november 2019 - 07:16 #2
poko det er ikke helt let at se hvad det er (ud over en OST-fil)

Så er der 2 XML-dokumenter med lange kryptiske navne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2019 - 07:17 #3
Det lyder som en klassisk "sprog" fejl. Du er tvunget til at bruge de mappenavne som den sprogversion af Outlook du har installeret, har.

Microsoft har en artikel om det her: https://docs.microsoft.com/en-us/outlook/troubleshoot/folders/incorrect-folder-names

Jeg har desværre ikke kunne finde den på dansk - men det korte af det lange, så prøv at starte outlook fra en kommandoprompt med:

outlook.exe /resetfoldernames

....og så er der en del variationer over temaet :-)
Avatar billede g91 Juniormester
21. november 2019 - 07:43 #4
Tjah, små skridt fremad Ole.
Nu har jeg i stedet for mapperne Kladde og Draft, så i stedet Kladde og Kladde1
Og stadig både sendt mail og en mappe der bare hedder Sent.
Dobbeltmapperne fra den engelske version er tomme, så hvis jeg bare kunne få adgang til at slette disse mapper, ville problemet være løst. Men jeg får ikke adgang til at slette dem ?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2019 - 07:46 #5
Prøv at gå i kontrolpanel indstillinger for stifinder Vis
marker Vis skjulte filer mapper og drev
https://ibb.co/8MQ7HJ2
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2019 - 07:54 #6
Giv dig selv flere rettigheder
https://ibb.co/KjcR4Bx
Avatar billede g91 Juniormester
21. november 2019 - 08:15 #7
Heller ikke held med det.
Jeg fik så den tanke, at jeg kunne prøve at eksportere mine outlookdata og så bare vælge de mapper jeg ønsker at beholde, for efterfølgende at læse en ny PST-fil ind i outlook.
Men heller ikke det kan jeg. For jeg kan vælge min oyulook datafil, enten med eller uden undermapper (altså alle undermapper)
Jeg bli'r vist nødt til at ha' fat i Microsoft Officeteamet for at få løst problemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2019 - 08:17 #8
Du er tvunget til at bruge de mappenavne som Outlook danner til dig. Så enten må du vænne dig til at bruge de engelsk-sprogede navne, eller du må ind i filer->indstillinger"->avanceret->sprog og rette alt til dansk.

Så mener jeg der er en chance for at Outlook bruger de danske navne - og evt. køre /resetfoldernames en gang mere.

Men det er ikke noget man kan få rettigheder til at slette - det er en grundlæggende måde, Outlook fungerer på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2019 - 08:18 #9
@poko - lige her er det måden Outlook fungerer på. Her hjælper windows og filsystem rettigheder ikke noget.
Avatar billede g91 Juniormester
21. november 2019 - 08:25 #10
Jah, jeg undrer mig bare over, at der så ikke advares når man importerer fra en Outlook til en anden, om at det kan give problemer.

Hvad er i øvrigt forskellen på OST-filer og PST-filer ?

Jeg har i øvrigt været glad for min Office365, som jeg har haft i adskillige år, men Microsoft gør ikke livet lettere for os på alle områder.

Måske jeg bli'r nødt til at købe nogle brevduer i stedet for ?

Tak for jeres forslag - jeg opgi'r.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2019 - 08:30 #11
Har prøvet at fjerne uden problemer
Før
https://ibb.co/P5NzRWv
Efter
https://ibb.co/YbQx827
og kørt tilbage uden problemer Outlook må blot ikke være åben imedens

Men du kører måske ikke pst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2019 - 08:37 #12
OST er en Offline fil - her gemmes den maildata der hentes fra en mailserver, i et exchange miljø - eller anden server sammenhæng.

PST er egentlig en "privat" datafil, hvor man kan gemme sine mails. Men historisk har man kunne sætte "POP3" servere til at gemme mails direkte i en PST fil, så lige i situationen hvor man bruger POP3 servere til at hente mail, har PST filen samme funktion som OST filen.

Det er en gammel problemstilling der egentlig kun opstår når man skifter sprog i Outlook. Jeg vil tro det har at gøre med opbygningen af PST filen - her gemmes standard mappenavnene ikke med variabler, men med statiske navne på det sprog man har brugt i Outlook. Og importeres filen så til en outlook der nu har et andet sprog, opstår dobbelt-mappe navnene.
Den letteste måde at komme over det er, at flytte data fra de gamle PST mappenavne til de ny Outlook navne - så er det Outlook mapperne der holder data, og PST mapperne kan så lukkes.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2019 - 08:57 #13
Jeg har tit set problemstillingen - du skal flytte dine mails over i de mapper som du ikke kan slette (inbox? osv.) - og når du er færdig, kan du slette de "danske" foldere (fordi du kan slette dem) - når du er færdig, kører du outlook med
outlook.exe /resetfoldernames (er blevet nævnt før) - men nu har du ikke "indbakke"-mappen så nu kan det lykkes - outlook kan ikke have 2 mapper med samme navn - ligesom stifinder heller ikke kan det.