Avatar billede Per Frits Juniormester
21. november 2019 - 08:10 Der er 2 kommentarer

Mirrored Drive

Hej eksperter,

Jeg har en qnap NAS i RAID1. Når en disk er fuld kan jeg ikke bare lige tage den ud og læse den fra windows.

Men hvad nu hvis jeg sætter et "Mirrored drive" array op i windows 10?
Kan jeg så tage den ene disk ud og på et senere tidspunkt putte den i en dock og læse direkte fra den selvom den har været del af et array?

Jeg håber det giver mening ;)

/Per
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2019 - 08:39 #1
Din NAS kører sandsynligvis et Linux baseret operativ system - og et raid herfra vil Windows ikke kunne læse.

Det er muligt man kan lave noget fiksfaxeri, så det kan komme op og køre med 3. parts værktøjer, men man skal have 100% styr på hvilket raid og filsystem diskene kommer fra.

Hvorfor vil du også tage den ud og læse i Windows? - er det ikke lige så let (nemmere) at kopiere over netværket?
Avatar billede puren Ekspert
21. november 2019 - 14:49 #2
nej i et raid 1 bliver den ene disk ikke fuld, så er de begge 2 fyldt.

som ole er inde på Qnap bruger Linux som os så dine diske formateret til ext2,ext3 eller ext4 som windows som std, ikke kan læse

jeg ville også taget at kopier det via netværk, den smugle hastighed du vinder ved at kopier internt i en computer, taber du i tid som du skal bruge på at sætte det op og få til at virke